Bare Åsane er en del av Schibsted. Schibsted er ansvarlig for dine data på denne siden. Les mer.

Fergekrasj ganger to: – Kan se ut som en menneskelig svikt

MF «Ole Bull» krasjet både på Breistein og på Osterøy-siden forrige fredag. Foto: Tipser

MF «Ole Bull» krasjet både på Breistein og på Osterøy-siden forrige fredag. Foto: Tipser

Sist fredag gikk det fullstendig galt for MF «Ole Bull». Fergen krasjet ikke bare én, men to ganger samme morgen.

Først krasjet den inn i fergelemmen på Breistein da den skulle legge til kai fredag morgen. Da fergen var på vei tilbake til Valestrand, krasjet den også inn i flytebryggen med fritidsbåter på Osterøy-siden.

– Den var borti noen småbåter, det stemmer. Det var i forbindelse med at fergen skulle snu, sa daglig leder i Osterøy Ferjeselskap, Helge Kalvenes, etter hendelsen.

Testet uten å finne feil

BT har fått innsyn i rapporten fergeselskapet har sendt inn til Sjøfartsdirektoratet.

Tirsdag ettermiddag skriver avisen at både Osterøy fergeselskap og Sjøfartsdirektoratet mener at årsaken til de to krasjene på hver side av fjorden kan være menneskelig svikt.

Oddvin Håland, som er teknisk ansvarlig om bord og styreleder i Osterøy fergeselskap, forteller til avisen at leverandøren av styremaskinen og styresystemet har vært og testet, og at det er avgitt rapport.

– De (leverandøren, red. anm.) har hatt en grundig test ute på fjorden mandag kveld, og fant ingen feil med det. Ut ifra dialogen med rederiet er vi ganske sikre på at dette handler om menneskelig svikt, og pr. nå kommer vi ikke til å følge det opp ytterligere, sier kommunikasjonsdirektør Dag Inge Aarhus i Sjøfartsdirektoratet til BT.

Styreleder Håland i fergeselskapet bekrefter også overfor BT at de er samstemte om å mene at menneskelig svikt har vært årsaken til at styresystemet var avskrudd.

Styremaskinen var avskrudd

I rapporten, som BT har fått innsyn i, står det blant annet at da fergen ankom Breistein klokken 07.15 ble det fulgt normale prosedyrer for ankomst, men da fergen skulle bakke opp, gikk den fremover i stedet for bakover.

Det kom ingen alarmer på styring i forkant av denne hendelsen. Dette ble oppdaget så sent at sammenstøt var uunngåelig, skriver selskapet i rapporten.

Da fergen ankom Valestrand skulle fergen snus for å legge riktig ende til kai. Det ble da igjen problemer med styring, som resulterte i at fergen havnet i Valestrand småbåthavn. Da ble det oppdaget at styremaskinen var avskrudd, det skal også ha vært årsaken til hendelsen ved Breistein. Denne ble startet igjen og fergen ble manøvrert til kai hvor den ble fortøyd.

Gå til forsiden ->