Byrådet i Bergen vil legge fram en innsigelsesfri reguleringsplan for Bybanen til Åsane når bystyret skal behandle saken 31. mai.
Byrådet legger fram en innsigelsesfri reguleringsplan for Bybanen til Åsane, forlenget Fløyfjellstunnel og hovedsykkelrute fra sentrum til Åsane.
– At denne saken nå finner sin løsning, uten en eneste innsigelse, er resultatet av hardt arbeid av dyktige fagfolk i kommunen vår, en eminent fagbyråd og ikke minst et politisk flertall som virkelig tar ansvar for byens fremtid, sier byrådsleder Rune Bakervik i en pressemelding.
Byrådet i Bergen tar sikte at bystyret skal behandle Bybanen i bystyremøtet 31. mai. Deretter skal byrådsleder Rune Bakervik (Ap) og byutviklingsbyråd Ingrid Nergaard Fjeldstad (V) møte samferdselsministeren i Oslo 2. juni sammen med representanter fra Vestland fylkeskommune.
– Bybanen er det viktigste klima- og miljøtiltaket i Bergen, og nå forventer jeg at staten blir med på å bidra med sitt bidrag for å få bygget banen, sier Fjeldstad.
Bybanen til Åsane i Bergen vil ifølge anslagene koste rundt 21 milliarder kroner. Det er 3,3 milliarder kroner mer enn det kommunen anslo i fjor. Rundt 2 milliarder av kostnadsøkningen skyldes prisvekst. Det er også lagt inn et nytt påslag for usikkerhet. Byggestart blir trolig i 2024/2025.
Prosjektet består av 12,7 kilometer med bane, 5,7 kilometer nye tunneler, 14 holdeplasser og 13 kilometer stamsykkelvei. Banen skal i utgangspunktet gå fra Kaigaten i Bergen sentrum til Vågsbotn i Åsane.
Bryggen i Bergen (arkiv) Foto: Gorm Kallestad / NTB
Riksantikvaren har vurdert Bergen kommunes reviderte planforslag og godtar nå at Bybanen går gjennom middelalderbyen og over Bryggen.
– Middelalderbyen Bergen og verdensarvstedet Bryggen er kulturmiljø med stor nasjonal og internasjonal verdi. Derfor er det nødvendig å være varsom når man skal planlegge for et så stort tiltak som Bybanen. Det vil alltid være usikkerhet til stede ved så store anleggsarbeider, men det er gjort godt arbeid for å minimere risikoene, sier riksantikvar Hanna Geiran i en pressemelding.
Etter at Riksantikvaren bad fylkeskommunen om å reise innsigelse i desember 2022, sendte Bergen kommune ut et revidert planforslag rett før påske.
Riksantikvaren mener nå altså at reguleringsplanen for Bybanen, Bergen sentrum – Åsane nå kan godkjennes – men på visse vilkår: At det blir gjennomført arkeologisk granskning og avbøtende tiltak.
Verdensarv versus klimatiltak
Riksantikvaren mener nå altså at reguleringsplanen for Bybanen, Bergen sentrum – Åsane nå kan godkjennes – men på visse vilkår: At det blir gjennomført arkeologisk granskning og avbøtende tiltak.
I tråd med anbefalinger fra blant annet Unesco foreslår fylkeskommunen å etablere et overvåkingsprogram i samarbeid med kulturmiljømyndighetene. Det skal følge med på de arkeologiske kulturlagene og stabiliteten til bygningene på Bryggen.
Det skal også gjøres arkeologiske undersøkelser og utgravning der hvor banetraseen skal legges, og der hvor rør og ledninger skal legges om.
Det kan bli store endringer når Bybanen kommer til Åsane. Hva som skjer fremover, får du vite på informasjonsmøtet. Foto: Skjermbilde fra Bergen kommunes presentasjon/Norconsult
Statssekretær Mette Gundersen (Ap) i samferdselsdepartementet opplyste på et møte med den politiske ledelsen i bergensområdet torsdag at regjeringen ikke ønsker å starte forhandlinger om finansieringen av Bybanen til Åsane før tidligst i 2024, skriver Bergens Tidende.
Hun viste blant annet til at byvekstavtalene i Oslo, Bergen, Trondheim og Stavanger skal evalueres til neste år, og at det ikke er naturlig å inngå nye avtaler før dette arbeidet er unnagjort. I tillegg kommer ikke Nasjonal transportplan før i 2024.
– Vi er i en krevende tid. Vi har ikke penger til alt som ligger der, sa Gundersen.
– Signalene fra statssekretæren er urovekkende. Du begynner ikke å bygge før du vet at finansieringen er i orden. Når hun ikke vil avklare dette før i 2024, så stiger risikoen for prosjektet. Dette er dramatisk, sier fylkesordfører Askeland.
Det er Vestland fylkeskommune som har ansvaret for å bygge banen. Tidligere har det blitt lovet byggestart i 2023 eller 2024, skriver BT.