Bare Åsane er en del av Schibsted. Schibsted er ansvarlig for dine data på denne siden. Les mer.
Bybanen

Innsigelsesfri plan for Bybanen legges fram: – Et resultat av hardt arbeid

Illustrasjonsbilde.  Foto: Marianne Løvland / NTB

Illustrasjonsbilde. Foto: Marianne Løvland / NTB

Byrådet i Bergen vil legge fram en innsigelsesfri reguleringsplan for Bybanen til Åsane når bystyret skal behandle saken 31. mai.

Byrådet legger fram en innsigelsesfri reguleringsplan for Bybanen til Åsane, forlenget Fløyfjellstunnel og hovedsykkelrute fra sentrum til Åsane.

– At denne saken nå finner sin løsning, uten en eneste innsigelse, er resultatet av hardt arbeid av dyktige fagfolk i kommunen vår, en eminent fagbyråd og ikke minst et politisk flertall som virkelig tar ansvar for byens fremtid, sier byrådsleder Rune Bakervik i en pressemelding.

Byrådet i Bergen tar sikte at bystyret skal behandle Bybanen i bystyremøtet 31. mai. Deretter skal byrådsleder Rune Bakervik (Ap) og byutviklingsbyråd Ingrid Nergaard Fjeldstad (V) møte samferdselsministeren i Oslo 2. juni sammen med representanter fra Vestland fylkeskommune.

– Bybanen er det viktigste klima- og miljøtiltaket i Bergen, og nå forventer jeg at staten blir med på å bidra med sitt bidrag for å få bygget banen, sier Fjeldstad.

Bybanen til Åsane i Bergen vil ifølge anslagene koste rundt 21 milliarder kroner. Det er 3,3 milliarder kroner mer enn det kommunen anslo i fjor. Rundt 2 milliarder av kostnadsøkningen skyldes prisvekst. Det er også lagt inn et nytt påslag for usikkerhet. Byggestart blir trolig i 2024/2025.

Prosjektet består av 12,7 kilometer med bane, 5,7 kilometer nye tunneler, 14 holdeplasser og 13 kilometer stamsykkelvei. Banen skal i utgangspunktet gå fra Kaigaten i Bergen sentrum til Vågsbotn i Åsane.

Riksantikvaren godtar bybane gjennom middelalderbyen og over Bryggen i Bergen

Bryggen i Bergen (arkiv) Foto: Gorm Kallestad / NTB

Bryggen i Bergen (arkiv) Foto: Gorm Kallestad / NTB

Riksantikvaren har vurdert Bergen kommunes reviderte planforslag og godtar nå at Bybanen går gjennom middelalderbyen og over Bryggen.

– Middelalderbyen Bergen og verdensarvstedet Bryggen er kulturmiljø med stor nasjonal og internasjonal verdi. Derfor er det nødvendig å være varsom når man skal planlegge for et så stort tiltak som Bybanen. Det vil alltid være usikkerhet til stede ved så store anleggsarbeider, men det er gjort godt arbeid for å minimere risikoene, sier riksantikvar Hanna Geiran i en pressemelding.

Etter at Riksantikvaren bad fylkeskommunen om å reise innsigelse i desember 2022, sendte Bergen kommune ut et revidert planforslag rett før påske.

Riksantikvaren mener nå altså at reguleringsplanen for Bybanen, Bergen sentrum – Åsane nå kan godkjennes – men på visse vilkår: At det blir gjennomført arkeologisk granskning og avbøtende tiltak.

Verdensarv versus klimatiltak

Riksantikvaren mener nå altså at reguleringsplanen for Bybanen, Bergen sentrum – Åsane nå kan godkjennes – men på visse vilkår: At det blir gjennomført arkeologisk granskning og avbøtende tiltak.

I tråd med anbefalinger fra blant annet Unesco foreslår fylkeskommunen å etablere et overvåkingsprogram i samarbeid med kulturmiljømyndighetene. Det skal følge med på de arkeologiske kulturlagene og stabiliteten til bygningene på Bryggen.

Det skal også gjøres arkeologiske undersøkelser og utgravning der hvor banetraseen skal legges, og der hvor rør og ledninger skal legges om.

Prisen på Bybanen til Åsane øker med milliarder

Byråd Ingrid Nergaard Fjeldstad og etatsdirektør Tarje Wanvik. Foto: MARTIN HJELLESTAD

Byråd Ingrid Nergaard Fjeldstad og etatsdirektør Tarje Wanvik. Foto: MARTIN HJELLESTAD

BÅ var tilstede på kommunen sin pressebrief om revidert planforslag for Bybanen til Åsane i dag, fredag.

- Prisanslaget er 3.3 milliarder kroner over fjorårets anslag. Økningene skyldes i hovedsak den generelle prisveksten, i tillegg legges det til fem prosent i pott for uspesifiserte kostnader, som ikke var med i forrige prisanslag, sier etatsdirektør i plan- og bygningsetaten, Tarje Wanvik.

Den nye prisen er 21 milliarder, enn så lenge.

I løpet av presentasjonen gikk han gjennom det nye prisanslaget og innsigelser fra blant annet Statens vegvesen og Riksantikvaren.

- Vi har etter god dialog blitt enige om de fleste innsigelsene som er kommet inn, sier Wanvik.

Det er kommet over 400 merknader, og fem statlige innsigelser på de fem reguleringsplanene for å få Bybanen til Åsane.

BÅ oppdaterer

Illustrasjon av holdeplassen på Nyborg. Foto: Bergen kommune

Illustrasjon av holdeplassen på Nyborg. Foto: Bergen kommune

Ett hinder mindre for bybane til Åsane

Planleggingen av bybane fra Bergen sentrum til Åsane går sakte men sikkert fremover. Foto: Bybanen utbygging

Planleggingen av bybane fra Bergen sentrum til Åsane går sakte men sikkert fremover. Foto: Bybanen utbygging

Statsforvalteren i Vestland stopper en innsigelse fra Bane NOR mot bybanen til Åsane.

Bane NOR har i forbindelse med reguleringsplanene for bybanen protestert med grunnlag i konflikter mellom bybanen og jernbaneinteresser.

– Vi har blant annet lagt vekt på verdien av å få bygd ut en bybane til bydelene mot Åsane, og at motstridende interesser mellom kulturminner og jernbaneinteresser ville hindre kommunen i å gjøre et vedtak innen rimelig tid. Vi mener at aktuelle alternativer for om mulig å forene bybane- og jernbaneinteressene, er tilstrekkelig redegjort, melder Statsforvalteren.

I tillegg er det fremmet innsigelser fra tre andre statsetater: Forsvarsbygg, NVE og Statens vegvesen. Desse instansene er i god dialog med Bergen kommune om å finne tilfredsstillende løsninger.

Dersom alle innsigelsene blir løst, er det opp til Bergen bystyre å gjøre vedtak om reguleringsplanene for bybanen til Åsane.

Hermstad valgt til MDG-leder med syltynn margin

Foto: Rodrigo Freitas/NTB

Foto: Rodrigo Freitas/NTB

Med én stemmes overvekt ble Arild Hermstad lørdag valgt til ny partileder for MDG på et ekstraordinært landsmøte.

Lan Marie Berg ble ny nestleder.

Hermstad har fungert som partileder siden Une Bastholm i august kunngjorde at hun trakk seg. Valgkomiteen hadde innstilt på at Hermstad skulle fortsette i vervet.

Kristoffer Robin Haug stilte også som lederkandidat. Kampvoteringen ble rekordjevn. 102 stemte på Hermstad, 101 på Haug og én stemte blankt.

Hermstad bodde store deler av barndommen i Åmundsdalen på Rolland.

I et større intervju med BT sier han at bybane til Åsane kan "reparere" bydelen.

– Det har vært for mye snakk om hva Bybanen betyr for Bryggen. Vi må snakke om hva den betyr for Åsane. Den kan bidra til løsninger der folk ikke trenger bil over alt, sier han til avisen.

Hva betyr bybane til Åsane for utvikling av bydelen?

Foto: Marit Hommedal / NTB

Foto: Marit Hommedal / NTB

Og hva er det vi håper på - og er bekymret for?

Det er noen av spørsmålene som vil bli tatt opp når kommunen, sammen med Fremtenkt, inviterer til nytt møte om Bybanen til Åsane.

– Målet med møtet er en konstruktiv diskusjon av hvordan åsabuer ser for seg Bybane i Åsane: hva håper vi på, hva frykter vi, og hvordan kan Bybanen bli best mulig for flest mulig?, sier Sveinung Sundfør Sivertsen i Fremtenkt i en pressemelding.

Møtet blir arrangert torsdag 24. november kl. 18 i Åsane kulturhus.

Representanter fra plan- og bygningsetaten kommer på møtet. Bergen næringsråd vil også delta og fortelle hva de tror bybanen kan bety for investeringer i Åsane.

Nysgjerrig på hva som skjer i Bybane-saken? Nå blir det nytt møte

Det kan bli store endringer når Bybanen kommer til Åsane. Hva som skjer fremover, får du vite på informasjonsmøtet. Foto: Skjermbilde fra Bergen kommunes presentasjon/Norconsult

Det kan bli store endringer når Bybanen kommer til Åsane. Hva som skjer fremover, får du vite på informasjonsmøtet. Foto: Skjermbilde fra Bergen kommunes presentasjon/Norconsult

I oktober ble det vedtatt å legge planforslaget for Bybanen til Åsane ut på høring.

Bergen kommune har arrangert flere åpne informasjonsmøter om Bybanen, og 22. november er det tid for nok et møte.

Da vil det handle om delstrekning 3, som går fra Eidsvåg til Tertneskrysset.

Møtet blir arrangert på Norges Handelshøyskole. Du kan lese mer om møtet (og fremtidige møter) her.

Vil du holde deg oppdatert om siste nytt om Bybanen? Klikk her!

Har du tips eller innspill til vår dekning om Bybanen til Åsane? Send oss gjerne en melding på tips@bareasane.no eller via vår Facebook-side.

Prislappen på Bybanen til Åsane øker med over to milliarder kroner

Holdeplass Langarinden  Foto: Bergen kommune

Holdeplass Langarinden Foto: Bergen kommune

Forrige torsdag var Bare Åsane på informasjonsmøtet om Bybanen til Åsane. Der ble kostnadene for hele prosjekt lagt frem, til en totalsum på 17.8 milliarder kroner.

I dag melder Bergen Tidende at totalprisen har økt til 20.2 milliarder kroner.

Årsaken skal være kostnadsvekst i byggebransjen.

BT skriver at gruppeleder for Høyre på fylkestinget, Silja Bjørkly, ber staten om å bla opp mer penger.

– Dette viser at prosjektet ikke lar seg realisere innenfor tiltenkt ramme, sier Bjørkly.

Hun viser til at det i den gjeldende transportplanen er satt av mellom 12 og 13 milliarder kroner til prosjektet.

Slik er kostnadene nå:

  • Bane: 8,3 mrd NOK (opp fra 7,3 mrd)
  • Vei: 1,8 mrd. (opp fra 1,6 mrd)
  • Sykkelvei: 2,7 mrd (opp fra 2,3 mrd)
  • E39/forlengelse av Fløyfjellstunnelen 3,8 mrd (opp fra 3,3 mrd)
  • Grunnerverv: 3,6 mrd (opp fra 3,2 mrd).

Nå blir det nytt møte om Bybanen til Åsane

Slik kan det se ut når du tar Bybanen fra Åsane til sentrum. Foto: Skjermbilde fra Bergen kommunes presentasjon/Norconsult

Slik kan det se ut når du tar Bybanen fra Åsane til sentrum. Foto: Skjermbilde fra Bergen kommunes presentasjon/Norconsult

I oktober ble det vedtatt å legge planforslaget for Bybanen til Åsane ut for høring.

Nå arrangerer Bergen kommune en rekke åpne informasjonsmøter.

Flere møter har allerede blitt arrangert, og 21. november er det tid for neste møte.

Det handler om delstrekning 1, som går fra Kaigaten til Sandbrogaten. Møtet blir holdt på Autogården, som liggeri Johannes Bruns gate 12.

De neste møtene blir:

  • 22. november: Delstrekning 3 (Eidsvåg - Tertneskrysset). Sted: Norges Handelshøyskole.
  • 24. november: Delstrekning 2 (Sandviken og hovedsykkelruten i Sandviken). Sted: Norges Handelshøyskole.

Vil du holde deg oppdatert om siste nytt om Bybanen? Klikk her!

Har du tips eller innspill til vår dekning om Bybanen til Åsane? Send oss gjerne en melding på tips@bareasane.no eller via vår Facebook-side.

Møtet om Bybanen til Åsane ble avsluttet av brannalarmen

Det ble en brå slutt på møtet da brannalarmen gikk av.  Foto: Martin Hjellestad

Det ble en brå slutt på møtet da brannalarmen gikk av. Foto: Martin Hjellestad

Over 50 personer var tilstede i Åsatun Lagshuset under informasjonsmøtet om Bybanestrekningen, og sykkelveien mellom Tertneskrysset og Vågsbotn.

Bergen kommune presenterte planforslaget, og under møtet ble blant annet kostnadene for hele prosjektet lagt frem:

  • Bane (med alle nødvendige omlegginger: 7,3 milliarder norske kroner.
  • Vei (uten direkte konsekvens av med Bybaneprosjektet): 1,6 mrd NOK
  • Sykkelvei: 2,3 mrd NOK
  • E39 m/Fløfjellstunnelen 3,3 mrd NOK.
  • Grunnerverv: 3,3 mrd NOK.

Totalt: 17.8 mrd NOK.

Ifølge prosjektleder Solveig Mathiesen, er tidligst mulig byggestart i 2024, og tidligst mulig ferdigstillelse i 2032.

Avslutningsvis i spørsmålsrunden fra publikum gikk brannalarmen, som ble en naturlig avslutning for møtet

Her finner du alle dokumentene som omhandler Delstrekning 4 (Tertneskrysset - Vågsbotn).

Over 50 personer var tilstede da Bergen kommune presenterte planforslaget for delstreking 4 Foto: Martin Hjellestad

Over 50 personer var tilstede da Bergen kommune presenterte planforslaget for delstreking 4 Foto: Martin Hjellestad

I dag er det møte om Bybane-strekningen fra Tertnes til Vågsbotn

Vil det se ut slik på Nyborg i fremtiden? Foto: Skjermbilde fra Bergen kommunes presentasjon/Norconsult

Vil det se ut slik på Nyborg i fremtiden? Foto: Skjermbilde fra Bergen kommunes presentasjon/Norconsult

I oktober ble det vedtatt å legge planforslaget for Bybanen til Åsane ut for høring.

Nå arrangerer Bergen kommune en rekke åpne informasjonsmøter.

Torsdag 17. november blir det et møte på Åsatun Lagshuset, som vil handle om delstrekning 4. Dette er området fra Tertneskrysset og til Vågsbotn.

Her finner du mer informasjon om møtet.

Vil du holde deg oppdatert om siste nytt om Bybanen? Klikk her!

Har du tips eller innspill til vår dekning om Bybanen til Åsane? Send oss gjerne en melding på tips@bareasane.no eller via vår Facebook-side.

Blir møte om Bybane-strekningen fra Tertnes til Vågsbotn

Vil det se ut slik på Nyborg i fremtiden? Foto: Skjermbilde fra Bergen kommunes presentasjon/Norconsult

Vil det se ut slik på Nyborg i fremtiden? Foto: Skjermbilde fra Bergen kommunes presentasjon/Norconsult

I oktober ble det vedtatt å legge planforslaget for Bybanen til Åsane ut for høring.

Nå arrangerer Bergen kommune en rekke åpne informasjonsmøter.

Torsdag 17. november blir det et møte på Åsatun Lagshuset, som vil handle om delstrekning 4. Dette er området fra Tertneskrysset og til Vågsbotn.

Her finner du mer informasjon om møtet.

Vil du holde deg oppdatert om siste nytt om Bybanen? Klikk her!

Har du tips eller innspill til vår dekning om Bybanen til Åsane? Send oss gjerne en melding på tips@bareasane.no eller via vår Facebook-side.

Unesco gir Bybanen på Bryggen tommelen opp

Bybanen vil være bra for Bryggen, mener Unesco i en ny rapport om hvordan banen vil påvirke verdensarvstedet i Bergen.  Foto: Gorm Kallestad/NTB

Bybanen vil være bra for Bryggen, mener Unesco i en ny rapport om hvordan banen vil påvirke verdensarvstedet i Bergen. Foto: Gorm Kallestad/NTB

Bybanen vil være bra for Bryggen, mener Unesco i en ny rapport om hvordan banen vil påvirke verdensarvstedet i Bergen.

Unesco konkluderer med at en trasé langs Bryggen ikke bare vil være en stor fordel for selve stedet, men også for byen, ifølge NRK.

Organisasjonen skriver blant annet at banen vil kunne bidra til at Bryggen i enda større grad oppleves som et viktig landemerke blant innbyggerne i byen.

– Jeg understreker at rapporten er foreløpig og kan inneholde faktafeil. Vi anbefaler alle som skal levere høringsinnspill om å forholde seg til den ferdige rapporten, når den foreligger. På grunn av den store interessen, har jeg likevel valgt å legge ut den foreløpige rapporten, sier byutviklingsbyråd Ingrid Nergaard Fjeldstad (V) i en pressemelding.

Unesco ble invitert på befaring i Bergen i høst, og rapporten skal være rådgivende for lokale myndigheter.

Vil du få med deg siste nytt om Bybane til Åsane? Trykk her!

Nå blir det møte om Fløyfjellstunnelen

Slik kan det bli med forlenget Fløyfjellstunnel.  Foto: Skjermbilde fra Bergen kommunes presentasjon/Norconsult

Slik kan det bli med forlenget Fløyfjellstunnel. Foto: Skjermbilde fra Bergen kommunes presentasjon/Norconsult

I oktober ble det vedtatt å legge planforslaget for Bybanen til Åsane ut for høring.

Nå arrangerer Bergen kommune en rekke åpne informasjonsmøter.

15. november blir det arrangert et møte om forlenget Fløyfjelltunnel og Fløyfjelltunnelen, samt rigg- og anleggsområde. Det skjer på Norges Handelshøyskole.

Her finner du mer informasjon om møtet.

Vil du holde deg oppdatert om siste nytt om Bybanen? Klikk her!

Har du tips eller innspill til vår dekning om Bybanen til Åsane? Send oss gjerne en melding på tips@bareasane.no eller via vår Facebook-side.

Nå blir det flere møter om Bybanen

Dette kan være Eidsvåg i fremtiden. Foto: Skjermbilde fra Bergen kommunes presentasjon/Norconsult

Dette kan være Eidsvåg i fremtiden. Foto: Skjermbilde fra Bergen kommunes presentasjon/Norconsult

I oktober ble det vedtatt å legge planforslaget for Bybanen til Åsane ut for høring.

Nå arrangerer Bergen kommune en rekke åpne informasjonsmøter.

Her er oversikten:

  • 15. november: Delstrekning forlenget Fløyfjelltunnel og Fløyfjelltunnelen, rigg- og anleggsområde. Sted: Norges Handelshøyskole
  • 17. november: Delstrekning 4, Åsane. Sted: Åsatun Lagshuset
  • 21. november: Delstrekning 1, Sentrum. Sted: Autogården, Johannes Bruns gate 12
  • 22. november: Delstrekning 3, Eidsvåg-Tertneskrysset. Sted: Norges Handelshøyskole
  • 24. november: Delstrekning 2, Sandviken og hovedsykkelruten i Sandviken. Sted: Norges Handelshøyskole

Vil du holde deg oppdatert om siste nytt om Bybanen? Klikk her!

Har du tips eller innspill til vår dekning om Bybanen til Åsane? Send oss gjerne en melding på tips@bareasane.no eller via vår Facebook-side.

Regjeringen skyver på forhandlingene om Bybanen

Regjeringen vil vente to år med en finansieringsavtale for Bybanen til Åsane i Bergen. Foto: Marianne Løvland/NTB

Regjeringen vil vente to år med en finansieringsavtale for Bybanen til Åsane i Bergen. Foto: Marianne Løvland/NTB

Regjeringen vil vente to år med en finansieringsavtale for Bybanen til Åsane i Bergen.

Fylkesordfører Jon Askeland (Sp) frykter utsatt byggestart.

Les alt om Bybanen her!

Statssekretær Mette Gundersen (Ap) i samferdselsdepartementet opplyste på et møte med den politiske ledelsen i bergensområdet torsdag at regjeringen ikke ønsker å starte forhandlinger om finansieringen av Bybanen til Åsane før tidligst i 2024, skriver Bergens Tidende.

Hun viste blant annet til at byvekstavtalene i Oslo, Bergen, Trondheim og Stavanger skal evalueres til neste år, og at det ikke er naturlig å inngå nye avtaler før dette arbeidet er unnagjort. I tillegg kommer ikke Nasjonal transportplan før i 2024.

– Vi er i en krevende tid. Vi har ikke penger til alt som ligger der, sa Gundersen.

– Signalene fra statssekretæren er urovekkende. Du begynner ikke å bygge før du vet at finansieringen er i orden. Når hun ikke vil avklare dette før i 2024, så stiger risikoen for prosjektet. Dette er dramatisk, sier fylkesordfører Askeland.

Det er Vestland fylkeskommune som har ansvaret for å bygge banen. Tidligere har det blitt lovet byggestart i 2023 eller 2024, skriver BT.

Planforslag for Bybanen til Åsane er lagt ut på høring

Byrådet har i dag vedtatt å legge forslag til reguleringsplaner for bybanen til Åsane ut på høring og offentlig ettersyn. 

Forslagene regulerer bybanetrase fra Kaigaten til Vågsbotn, i tillegg til hovedsykkelrute, forlenget Fløyfjellstunell og rigg- og anleggsområde.

– Dette er en viktig milepæl for at vi skal få bygget bybanen til Åsane. Nå er vi ett skritt nærmere og jeg håper vi får mange innspill i høringsrunden sånn at en god plan kan bli enda bedre, sier Roger Valhammer i en pressemelding.

Slik vil Åsane se ut i fremtiden

Har du fått med deg videopresentasjonen av hvordan Åsane vil se ut i fremtiden når/om Bybanen kommer til Åsane?

I begynnelsen av oktober var det et tidigtalt møte om Bybanen til Åsane. Der ble det blant annet kjent at Fløyfjellstunnelen kan måtte bli stengt i 20 uker, at det blir fem bybanestopp fra Tertnes til Vågsbotn og at det vil ta 17 minutt fra Åsane terminal til Fisketorget.

Alt om Bybanen finner du her! Har du tips eller innspill kan du gjerne kontakte oss på tips@bareasane.no eller på Facebook!

Forventer å være i mål innen 2034

Foto: NTB

Foto: NTB

Forventet ferdigstilling av Fløyfjellstunnelen er mellom 2030 og 2032.

Forventet ferdigstilling av Bybanen til Åsane er mellom 2032 og 2034.

Må stenge Fløyfjellstunnelen i opp til 20 uker: – Det vil bli krevende trafikkforhold

Foto: Arkiv

Foto: Arkiv

Ole W. Mortensen i Bybanen Utbygging melder at det vil være perioder med krevende trafikkforhold i sentrum eller Sandviken i tre år.

– Mye av arbeidet vil foregå utenfor rushtiden, men i en periode på 12 til 20 uker må Fløyfjellstunnelen stenges hele døgnet.

Fem bybanestopp fra Tertnes til Vågsbotn

Delstrekning 4 strekker seg fra Tertneskrysset til endestoppet i Vågsbotn.

Her blir det lagt opp til

  • fem bybanestopp
  • en kollektivterminal
  • to mulige plasseringer for vogndepot
  • hovedsykkelrue
  • veier vil bli lagt om
  • Gang- og sykkelveinettet vil utbedres og bindes sammen med grøntområdene

Slik skal de endre Tertneskrysset

  • Bybaneholdeplass sør for Tertneskrysset
  • Flere gangmuligheter til/fra holdeplassen
  • Det legges til rette for fremtidig utbygging ved holdeplassen
  • Turvei/gangvei rundt hele Griggastemma
  • Tertneskrysset endres til firearmet rundkjøring
  • Hovedsykkelrute krysser Tertneskrysset i plan videre mot Åsane sentrum

Miljølokk i Eidsvåg

  • Nye E39 Fløyfjellstunnelen vil komme ut i Eidsvåg med miljølokk over Jordalsstemma.
  • Miljølokk åpner for framtidig byutvikling
  • Positivt for støysituasjonen
  • Luftesjakk og miljølokk vil avgrense luftforurensingen
  • Miljølokket må bygges samtidig med ny E39-trase i Eidsvåg
  • Området over lokket skal utarbeides som offentlig park

Slik skal de unngå trafikkaos ved stengt tunnel

Foto: Amalie Nord Hagen (arkiv)

Foto: Amalie Nord Hagen (arkiv)

E39-trafikken er i dag svært sårbar om Fløyfjellstunnelen må stenge. Derfor tilrettelegger de nå for 2-vegstrafikk i ett løp ved planlagte stenginger av tunnelen.

Det vil ikke være mulig ved trafikkulykker eller havari. Det er altså kun når stengingen er planlagt.

Den nye Fløyfjellstunnelen vil bli 5,5 km lang. I dag er nordgående løp 3,825 km langt, og det sørgående løpet er 3,195 m langt.

Dette er prislappen på Bybanen til Åsane

Bybanen vil trolig koste 17,85 millioner kroner.

Det er over fem milliarder mer enn da prisen ble beregnet i november 2020. Den gang lød totalprisen på 12,6 milliarder kroner.

Forlenger Fløyfjellstunnelen

Foto: Amalie Nord Hagen (arkiv)

Foto: Amalie Nord Hagen (arkiv)

E39-trafikken flyttes inn i en forlenget Fløyfjelltunnel frem til Eidsvåg.

Dagens firefeltsvei mellom Fløyfjellstunnelen og Eidsvågtunnelen blir trase for Bybanen, hovedsykkelruten og en tofelts lokalvei/gate.

Mindre trafikk i Sjøgaten

  • Bryggen stenges for trafikk
  • 2 av 3 biler forsvinner
  • Færre busser

Slik vil nye Bryggen se ut

Foto: Skjermbilde fra Bergen kommunes presentasjon/Norconsult

Foto: Skjermbilde fra Bergen kommunes presentasjon/Norconsult

Foto: Skjermbilde fra Bergen kommunes presentasjon/Norconsult

Foto: Skjermbilde fra Bergen kommunes presentasjon/Norconsult

17 minutter fra Åsane til sentrum

Fra nye Åsane terminal skal det ta 17 minutter til fisketorget, kommer det frem i planforslaget.

32 boligeiere mister huset sitt

I samlet planforslag for alle delstrekninger er det behov for riving av bygg som medfører innløsning av til sammen

  • 32 boligeiendommer
  • 24 næringseiendommer
  • 3 kombinerte
  • I tillegg vil deler av andre eiendommer brukes som rigg- og annleggsområde.