Bare Åsane er en del av Schibsted. Schibsted er ansvarlig for dine data på denne siden. Les mer.
Bybanen

Hva skjer egentlig med bybane til Åsane? Det er det store politiske spørsmålet i bydelen. Vi følger debatten i denne feeden.

Innsigelsesfri plan for Bybanen legges fram: – Et resultat av hardt arbeid

Illustrasjonsbilde.  Foto: Marianne Løvland / NTB

Illustrasjonsbilde. Foto: Marianne Løvland / NTB

Byrådet i Bergen vil legge fram en innsigelsesfri reguleringsplan for Bybanen til Åsane når bystyret skal behandle saken 31. mai.

Byrådet legger fram en innsigelsesfri reguleringsplan for Bybanen til Åsane, forlenget Fløyfjellstunnel og hovedsykkelrute fra sentrum til Åsane.

– At denne saken nå finner sin løsning, uten en eneste innsigelse, er resultatet av hardt arbeid av dyktige fagfolk i kommunen vår, en eminent fagbyråd og ikke minst et politisk flertall som virkelig tar ansvar for byens fremtid, sier byrådsleder Rune Bakervik i en pressemelding.

Byrådet i Bergen tar sikte at bystyret skal behandle Bybanen i bystyremøtet 31. mai. Deretter skal byrådsleder Rune Bakervik (Ap) og byutviklingsbyråd Ingrid Nergaard Fjeldstad (V) møte samferdselsministeren i Oslo 2. juni sammen med representanter fra Vestland fylkeskommune.

– Bybanen er det viktigste klima- og miljøtiltaket i Bergen, og nå forventer jeg at staten blir med på å bidra med sitt bidrag for å få bygget banen, sier Fjeldstad.

Bybanen til Åsane i Bergen vil ifølge anslagene koste rundt 21 milliarder kroner. Det er 3,3 milliarder kroner mer enn det kommunen anslo i fjor. Rundt 2 milliarder av kostnadsøkningen skyldes prisvekst. Det er også lagt inn et nytt påslag for usikkerhet. Byggestart blir trolig i 2024/2025.

Prosjektet består av 12,7 kilometer med bane, 5,7 kilometer nye tunneler, 14 holdeplasser og 13 kilometer stamsykkelvei. Banen skal i utgangspunktet gå fra Kaigaten i Bergen sentrum til Vågsbotn i Åsane.

Riksantikvaren godtar bybane gjennom middelalderbyen og over Bryggen i Bergen

Bryggen i Bergen (arkiv) Foto: Gorm Kallestad / NTB

Bryggen i Bergen (arkiv) Foto: Gorm Kallestad / NTB

Riksantikvaren har vurdert Bergen kommunes reviderte planforslag og godtar nå at Bybanen går gjennom middelalderbyen og over Bryggen.

– Middelalderbyen Bergen og verdensarvstedet Bryggen er kulturmiljø med stor nasjonal og internasjonal verdi. Derfor er det nødvendig å være varsom når man skal planlegge for et så stort tiltak som Bybanen. Det vil alltid være usikkerhet til stede ved så store anleggsarbeider, men det er gjort godt arbeid for å minimere risikoene, sier riksantikvar Hanna Geiran i en pressemelding.

Etter at Riksantikvaren bad fylkeskommunen om å reise innsigelse i desember 2022, sendte Bergen kommune ut et revidert planforslag rett før påske.

Riksantikvaren mener nå altså at reguleringsplanen for Bybanen, Bergen sentrum – Åsane nå kan godkjennes – men på visse vilkår: At det blir gjennomført arkeologisk granskning og avbøtende tiltak.

Verdensarv versus klimatiltak

Riksantikvaren mener nå altså at reguleringsplanen for Bybanen, Bergen sentrum – Åsane nå kan godkjennes – men på visse vilkår: At det blir gjennomført arkeologisk granskning og avbøtende tiltak.

I tråd med anbefalinger fra blant annet Unesco foreslår fylkeskommunen å etablere et overvåkingsprogram i samarbeid med kulturmiljømyndighetene. Det skal følge med på de arkeologiske kulturlagene og stabiliteten til bygningene på Bryggen.

Det skal også gjøres arkeologiske undersøkelser og utgravning der hvor banetraseen skal legges, og der hvor rør og ledninger skal legges om.

Prisen på Bybanen til Åsane øker med milliarder

Byråd Ingrid Nergaard Fjeldstad og etatsdirektør Tarje Wanvik. Foto: MARTIN HJELLESTAD

Byråd Ingrid Nergaard Fjeldstad og etatsdirektør Tarje Wanvik. Foto: MARTIN HJELLESTAD

Les saken med abonnement

1 mnd for 1 kr

Bli abonnent

Abonnementet fornyes til 79 kr/mnd. etter tilbudsperioden. (Vi varsler deg før perioden utløper).

Ett hinder mindre for bybane til Åsane

Planleggingen av bybane fra Bergen sentrum til Åsane går sakte men sikkert fremover. Foto: Bybanen utbygging

Planleggingen av bybane fra Bergen sentrum til Åsane går sakte men sikkert fremover. Foto: Bybanen utbygging

Les saken med abonnement

1 mnd for 1 kr

Bli abonnent

Abonnementet fornyes til 79 kr/mnd. etter tilbudsperioden. (Vi varsler deg før perioden utløper).

Hermstad valgt til MDG-leder med syltynn margin

Foto: Rodrigo Freitas/NTB

Foto: Rodrigo Freitas/NTB

Les saken med abonnement

1 mnd for 1 kr

Bli abonnent

Abonnementet fornyes til 79 kr/mnd. etter tilbudsperioden. (Vi varsler deg før perioden utløper).

Hva betyr bybane til Åsane for utvikling av bydelen?

Foto: Marit Hommedal / NTB

Foto: Marit Hommedal / NTB

Les saken med abonnement

1 mnd for 1 kr

Bli abonnent

Abonnementet fornyes til 79 kr/mnd. etter tilbudsperioden. (Vi varsler deg før perioden utløper).

Nysgjerrig på hva som skjer i Bybane-saken? Nå blir det nytt møte

Det kan bli store endringer når Bybanen kommer til Åsane. Hva som skjer fremover, får du vite på informasjonsmøtet. Foto: Skjermbilde fra Bergen kommunes presentasjon/Norconsult

Det kan bli store endringer når Bybanen kommer til Åsane. Hva som skjer fremover, får du vite på informasjonsmøtet. Foto: Skjermbilde fra Bergen kommunes presentasjon/Norconsult

Les saken med abonnement

1 mnd for 1 kr

Bli abonnent

Abonnementet fornyes til 79 kr/mnd. etter tilbudsperioden. (Vi varsler deg før perioden utløper).

Prislappen på Bybanen til Åsane øker med over to milliarder kroner

Holdeplass Langarinden  Foto: Bergen kommune

Holdeplass Langarinden Foto: Bergen kommune

Les saken med abonnement

1 mnd for 1 kr

Bli abonnent

Abonnementet fornyes til 79 kr/mnd. etter tilbudsperioden. (Vi varsler deg før perioden utløper).

Nå blir det nytt møte om Bybanen til Åsane

Slik kan det se ut når du tar Bybanen fra Åsane til sentrum. Foto: Skjermbilde fra Bergen kommunes presentasjon/Norconsult

Slik kan det se ut når du tar Bybanen fra Åsane til sentrum. Foto: Skjermbilde fra Bergen kommunes presentasjon/Norconsult

Les saken med abonnement

1 mnd for 1 kr

Bli abonnent

Abonnementet fornyes til 79 kr/mnd. etter tilbudsperioden. (Vi varsler deg før perioden utløper).

Møtet om Bybanen til Åsane ble avsluttet av brannalarmen

Det ble en brå slutt på møtet da brannalarmen gikk av.  Foto: Martin Hjellestad

Det ble en brå slutt på møtet da brannalarmen gikk av. Foto: Martin Hjellestad

Les saken med abonnement

1 mnd for 1 kr

Bli abonnent

Abonnementet fornyes til 79 kr/mnd. etter tilbudsperioden. (Vi varsler deg før perioden utløper).

I dag er det møte om Bybane-strekningen fra Tertnes til Vågsbotn

Vil det se ut slik på Nyborg i fremtiden? Foto: Skjermbilde fra Bergen kommunes presentasjon/Norconsult

Vil det se ut slik på Nyborg i fremtiden? Foto: Skjermbilde fra Bergen kommunes presentasjon/Norconsult

I oktober ble det vedtatt å legge planforslaget for Bybanen til Åsane ut for høring.

Nå arrangerer Bergen kommune en rekke åpne informasjonsmøter.

Torsdag 17. november blir det et møte på Åsatun Lagshuset, som vil handle om delstrekning 4. Dette er området fra Tertneskrysset og til Vågsbotn.

Her finner du mer informasjon om møtet.

Vil du holde deg oppdatert om siste nytt om Bybanen? Klikk her!

Har du tips eller innspill til vår dekning om Bybanen til Åsane? Send oss gjerne en melding på tips@bareasane.no eller via vår Facebook-side.

Blir møte om Bybane-strekningen fra Tertnes til Vågsbotn

Vil det se ut slik på Nyborg i fremtiden? Foto: Skjermbilde fra Bergen kommunes presentasjon/Norconsult

Vil det se ut slik på Nyborg i fremtiden? Foto: Skjermbilde fra Bergen kommunes presentasjon/Norconsult

I oktober ble det vedtatt å legge planforslaget for Bybanen til Åsane ut for høring.

Nå arrangerer Bergen kommune en rekke åpne informasjonsmøter.

Torsdag 17. november blir det et møte på Åsatun Lagshuset, som vil handle om delstrekning 4. Dette er området fra Tertneskrysset og til Vågsbotn.

Her finner du mer informasjon om møtet.

Vil du holde deg oppdatert om siste nytt om Bybanen? Klikk her!

Har du tips eller innspill til vår dekning om Bybanen til Åsane? Send oss gjerne en melding på tips@bareasane.no eller via vår Facebook-side.

Unesco gir Bybanen på Bryggen tommelen opp

Bybanen vil være bra for Bryggen, mener Unesco i en ny rapport om hvordan banen vil påvirke verdensarvstedet i Bergen.  Foto: Gorm Kallestad/NTB

Bybanen vil være bra for Bryggen, mener Unesco i en ny rapport om hvordan banen vil påvirke verdensarvstedet i Bergen. Foto: Gorm Kallestad/NTB

Les saken med abonnement

1 mnd for 1 kr

Bli abonnent

Abonnementet fornyes til 79 kr/mnd. etter tilbudsperioden. (Vi varsler deg før perioden utløper).

Nå blir det møte om Fløyfjellstunnelen

Slik kan det bli med forlenget Fløyfjellstunnel.  Foto: Skjermbilde fra Bergen kommunes presentasjon/Norconsult

Slik kan det bli med forlenget Fløyfjellstunnel. Foto: Skjermbilde fra Bergen kommunes presentasjon/Norconsult

Les saken med abonnement

1 mnd for 1 kr

Bli abonnent

Abonnementet fornyes til 79 kr/mnd. etter tilbudsperioden. (Vi varsler deg før perioden utløper).

Nå blir det flere møter om Bybanen

Dette kan være Eidsvåg i fremtiden. Foto: Skjermbilde fra Bergen kommunes presentasjon/Norconsult

Dette kan være Eidsvåg i fremtiden. Foto: Skjermbilde fra Bergen kommunes presentasjon/Norconsult

Les saken med abonnement

1 mnd for 1 kr

Bli abonnent

Abonnementet fornyes til 79 kr/mnd. etter tilbudsperioden. (Vi varsler deg før perioden utløper).

Regjeringen skyver på forhandlingene om Bybanen

Regjeringen vil vente to år med en finansieringsavtale for Bybanen til Åsane i Bergen. Foto: Marianne Løvland/NTB

Regjeringen vil vente to år med en finansieringsavtale for Bybanen til Åsane i Bergen. Foto: Marianne Løvland/NTB

Regjeringen vil vente to år med en finansieringsavtale for Bybanen til Åsane i Bergen.

Fylkesordfører Jon Askeland (Sp) frykter utsatt byggestart.

Les alt om Bybanen her!

Statssekretær Mette Gundersen (Ap) i samferdselsdepartementet opplyste på et møte med den politiske ledelsen i bergensområdet torsdag at regjeringen ikke ønsker å starte forhandlinger om finansieringen av Bybanen til Åsane før tidligst i 2024, skriver Bergens Tidende.

Hun viste blant annet til at byvekstavtalene i Oslo, Bergen, Trondheim og Stavanger skal evalueres til neste år, og at det ikke er naturlig å inngå nye avtaler før dette arbeidet er unnagjort. I tillegg kommer ikke Nasjonal transportplan før i 2024.

– Vi er i en krevende tid. Vi har ikke penger til alt som ligger der, sa Gundersen.

– Signalene fra statssekretæren er urovekkende. Du begynner ikke å bygge før du vet at finansieringen er i orden. Når hun ikke vil avklare dette før i 2024, så stiger risikoen for prosjektet. Dette er dramatisk, sier fylkesordfører Askeland.

Det er Vestland fylkeskommune som har ansvaret for å bygge banen. Tidligere har det blitt lovet byggestart i 2023 eller 2024, skriver BT.

Planforslag for Bybanen til Åsane er lagt ut på høring

Byrådet har i dag vedtatt å legge forslag til reguleringsplaner for bybanen til Åsane ut på høring og offentlig ettersyn. 

Du må være abonnent for å lese denne saken

Les saken med abonnement

1 mnd for 1 kr

Bli abonnent

Abonnementet fornyes til 79 kr/mnd. etter tilbudsperioden. (Vi varsler deg før perioden utløper).

Slik vil Åsane se ut i fremtiden

Bare Åsane salgsplakat

Bare Åsane salgsplakat

Les saken med abonnement

1 mnd for 1 kr

Bli abonnent

Abonnementet fornyes til 79 kr/mnd. etter tilbudsperioden. (Vi varsler deg før perioden utløper).

Forventer å være i mål innen 2034

Foto: NTB

Foto: NTB

Les saken med abonnement

1 mnd for 1 kr

Bli abonnent

Abonnementet fornyes til 79 kr/mnd. etter tilbudsperioden. (Vi varsler deg før perioden utløper).

Må stenge Fløyfjellstunnelen i opp til 20 uker: – Det vil bli krevende trafikkforhold

Foto: Arkiv

Foto: Arkiv

Les saken med abonnement

1 mnd for 1 kr

Bli abonnent

Abonnementet fornyes til 79 kr/mnd. etter tilbudsperioden. (Vi varsler deg før perioden utløper).

Fem bybanestopp fra Tertnes til Vågsbotn

Delstrekning 4 strekker seg fra Tertneskrysset til endestoppet i Vågsbotn.

Her blir det lagt opp til

  • fem bybanestopp
  • en kollektivterminal
  • to mulige plasseringer for vogndepot
  • hovedsykkelrue
  • veier vil bli lagt om
  • Gang- og sykkelveinettet vil utbedres og bindes sammen med grøntområdene

Slik skal de endre Tertneskrysset

  • Bybaneholdeplass sør for Tertneskrysset
  • Flere gangmuligheter til/fra holdeplassen
  • Det legges til rette for fremtidig utbygging ved holdeplassen
  • Turvei/gangvei rundt hele Griggastemma
  • Tertneskrysset endres til firearmet rundkjøring
  • Hovedsykkelrute krysser Tertneskrysset i plan videre mot Åsane sentrum

Miljølokk i Eidsvåg

Les saken med abonnement

1 mnd for 1 kr

Bli abonnent

Abonnementet fornyes til 79 kr/mnd. etter tilbudsperioden. (Vi varsler deg før perioden utløper).

Slik skal de unngå trafikkaos ved stengt tunnel

Foto: Amalie Nord Hagen (arkiv)

Foto: Amalie Nord Hagen (arkiv)

Les saken med abonnement

1 mnd for 1 kr

Bli abonnent

Abonnementet fornyes til 79 kr/mnd. etter tilbudsperioden. (Vi varsler deg før perioden utløper).

Dette er prislappen på Bybanen til Åsane

Bybanen vil trolig koste 17,85 millioner kroner.

Det er over fem milliarder mer enn da prisen ble beregnet i november 2020. Den gang lød totalprisen på 12,6 milliarder kroner.

Forlenger Fløyfjellstunnelen

Foto: Amalie Nord Hagen (arkiv)

Foto: Amalie Nord Hagen (arkiv)

E39-trafikken flyttes inn i en forlenget Fløyfjelltunnel frem til Eidsvåg.

Dagens firefeltsvei mellom Fløyfjellstunnelen og Eidsvågtunnelen blir trase for Bybanen, hovedsykkelruten og en tofelts lokalvei/gate.

Mindre trafikk i Sjøgaten

  • Bryggen stenges for trafikk
  • 2 av 3 biler forsvinner
  • Færre busser

Slik vil nye Bryggen se ut

Foto: Skjermbilde fra Bergen kommunes presentasjon/Norconsult

Foto: Skjermbilde fra Bergen kommunes presentasjon/Norconsult

Les saken med abonnement

1 mnd for 1 kr

Bli abonnent

Abonnementet fornyes til 79 kr/mnd. etter tilbudsperioden. (Vi varsler deg før perioden utløper).

17 minutter fra Åsane til sentrum

Fra nye Åsane terminal skal det ta 17 minutter til fisketorget, kommer det frem i planforslaget.

32 boligeiere mister huset sitt

I samlet planforslag for alle delstrekninger er det behov for riving av bygg som medfører innløsning av til sammen

  • 32 boligeiendommer
  • 24 næringseiendommer
  • 3 kombinerte
  • I tillegg vil deler av andre eiendommer brukes som rigg- og annleggsområde.
Amalie Nord Hagen, Daniela Elvebakk Mala og Eirik Langeland Fjeld

Tips oss

Skjer det noe der du er? Eller er det noe du synes vi skal skrive om?

Send en e-post til
tips@bareasane.no