Bare Åsane er en del av Schibsted. Schibsted er ansvarlig for dine data på denne siden. Les mer.
Matpriser

Kiwi økte eggeprisen – krympet pakken

Kiwi selger færre egg til høyere pris.
Foto: Terje Bendiksby / NTB

Kiwi selger færre egg til høyere pris. Foto: Terje Bendiksby / NTB

Kiwis egne Eldorado-egg koster fem kroner mer enn de gjorde i juni. I tillegg har pakken gått fra å inneholde 18 til 12 egg.

– De bruker et fenomen som kalles «knapt merkbar forskjell»-fenomenet fra psykologien. Og det handler nettopp om at kunden ikke skal merke det, sier professor Tor Wallin Andreassen ved Norges Handelshøyskole til NRK.

I juni kostet 18 Eldorado-gårdsegg 32 kroner og 90 øre. Så økte prisen til 37,40, og i september økte prisen igjen – denne gangen til 37,90. Men i tillegg er pakken altså blitt mindre.

– For bedriftene som selger tonnevis av det ene og andre, er dette store penger som de sparer, fordi de kan levere mindre til den samme prisen, sier Andreassen.

Kiwi sier at det skyldes at First Price-eggepakkene har gått over til å inneholde 18 egg.

– Vi har tradisjon for å selge First Price i våre største forpakninger med egg og har jobbet for å få First Price i 18 pakning med egg. Da vi fikk det, valgte vi å endre pakken med gårdsegg fra Eldorado til 12 pakning, sier kommunikasjonssjef Kristine Aakvaag Arvin.

Coop fryser prisen på 200 dagligvarer ut året

Foto:  Terje Pedersen / NTB

Foto: Terje Pedersen / NTB

Coop varsler at prisen på 200 av de mest populære dagligvarene ikke skal øke de neste månedene.

VG melder at Coop setter et pristak på varene for å hjelpe kunder som sliter økonomisk som følge av prisstigningen på mat, strøm og drivstoff, samt renteøkninger.

– Vi kommer ikke til å øke prisene og holder dagens prisnivå eller lavere ut året. Det gjør vi for å bidra til å opprettholde nordmenns kjøpekraft, sier Bjørn Takle Friis, informasjonsdirektør i Coop, til VG.

Grepet tas i alle Coops butikker umiddelbart. Ved hjelp av kundeanalyser har de valgt ut 200 av de viktigste varene. Det er alt fra gulost, melk, ferdigretter og toalettpapir.

Takle Friis innrømmer at de har vært inspirert av at utenlandske kjeder, som franske Carrefour, har innført prisfrys den siste tiden.