Bare Åsane er en del av Schibsted. Schibsted er ansvarlig for dine data på denne siden. Les mer.

Mye å sette fingeren på i tungbilkontroll

Bildet viser bremseoverføringsstaget til bremsene på ett av hjulene på tilhengeren til vogntoget. Staget skulle vært beint, men det var helt bøyd. Dermed var det ikke mulig å aktivere bremsen på hjulet tilstrekkelig. Foto: Statens vegvesen

Bildet viser bremseoverføringsstaget til bremsene på ett av hjulene på tilhengeren til vogntoget. Staget skulle vært beint, men det var helt bøyd. Dermed var det ikke mulig å aktivere bremsen på hjulet tilstrekkelig. Foto: Statens vegvesen

Mandag holdt Statens vegvesen en omfattende tungbilkontroll ved Bergen trafikkstasjon

Totalt ble 85 tunge kjøretøy dirigert inn til kontrollområdet for veiing, sjekk av dekk og kjetting og diverse dokumenter. Dette endte med en lang liste med feil og mangler.

  • Det ble gitt to advarsler for mindre brudd på kjøre– og hviletidsbestemmelsene.
  • Ett firma ble innrapportert til foretakskontrollen for en nærmere kontroll av sjåførenes kjøre– og hviletider.
  • Det ble skrevet to tekniske mangellapper for feil med bremser og fartsskriver.
  • Ett gebyr på 8000 kroner for kjøring uten gyldig bombrikkeavtale.
  • Ett bruksforbud for mangelfull sikring av gods.
  • Ett bruksforbud for ikke å ha trekt ut underkjøringshinder.
  • Ett bruksforbud for kjøring med større bredde enn tillatt.
  • Ett bruksforbud for kjøring med tørr svingskive. Vegvesenet poengterer at dette kan få store konsekvenser, da vogntoget kan bli vanskelig å styre på glatte veier.
  • Ett bruksforbud for sikthindrende gjenstander i førerens siktsone.

Ett av vogntogene hadde «full pakke» på mangelsiden. På denne bilen alene ble det gitt 10.550 kroner i overlastgebyr pluss bruksforbud, 3.000 kroner i kjettinggebyr, pålegg om forskriftsmessig merking av utstikkende gods over 1 meter bak kjøretøyet, rapport til Skatteetaten for manglende/feil registrert vektgrunnlag for vektårsavgift, advarsel for brudd på kjøre– og hviletidsbestemmelsene, teknisk mangellapp for mangler på bremsene, og til slutt ble det skrevet en rapport til foretakskontrollen for brudd på kjøre– og hviletidsbestemmelsene.

Gå til forsiden ->