Bare Åsane er en del av Schibsted. Schibsted er ansvarlig for dine data på denne siden. Les mer.
Trafikkontroll

Flere forelegg og én anmeldelse etter laserkontroll

UP (Utrykningspolitiet) holdt mellom klokken 19.30-20.00 tirsdag kveld en laserkontroll i Eikåstunnelen, og resultatet var ikke positivt for alle som passerte kontrollpunktet. Ti personer fikk forenklede forelegg, som betyr en bot uten rettssak, for å ha kjørt for fort.

Men det var en mann i 50-årene som skilte seg ut fra mengden. Han ble anmeldt for å ha kjørt i hele 92 km/t i en 60-sonen. Førerkortet ble beslaglagt på stedet.

To førere ga utslag på UP sin test - lege vurderte de som ikke ruspåvirket

Om ikke testen blir godkjent må man inn på politistasjonene eller legevakten for å ta en utvidet prøve.  Foto: Gorm Kallestad/NTB

Om ikke testen blir godkjent må man inn på politistasjonene eller legevakten for å ta en utvidet prøve. Foto: Gorm Kallestad/NTB

I løpet av 30 minutt av UP sin kontroll på Hylkje ble tre bilførere mistenkt for å ha kjørt i ruspåvirket tilstand.

– En blåste rødt på promilletest, og ble tatt med til politistasjonen for å blåse i alkometeret der. Fører blåste til 0,18 og var da under promillegrensen på det tidspunktet, sier Merethe Toppe ved Bergen nord politistasjon.

To førere ga utslag på en såkalt «spyttest», som kan påvise rusmidler. Disse kan imidlertid gi falske positive og falske negative svar.

– En fører i midten av 20-årene ga utslag på spyttest. Mannen ble tatt med til legevakten for blodprøve. Legen vurderte han som ikke ruspåvirket. Men om blodprøver viser noe annet, så vil føreren miste førerkortet i ettertid.

Enda enn fører, som er i tidlig 20-årene, ga også utslag på spyttest.

– Han ble også tatt med til legevakten, som vurderte han som ikke påvirket. Men igjen, om blodprøver viser noe annet, så kan han også miste førerkortet i ettertid, avslutter Toppe.

Tre(!) bilførere mistenkt for ruskjøring mandag morgen

 Her på Hylkje holder UP kontroller støtt og stadig. (Illustrasjonsbilde) Foto: Google maps skjermbilde

Her på Hylkje holder UP kontroller støtt og stadig. (Illustrasjonsbilde) Foto: Google maps skjermbilde

Utrykningspolitiet gjennomførte en trafikkontroll på Hylkje mandag morgen, og resultatet er urovekkende.

Under kontrollen ble tre bilførere stanset og mistenkt for å ha kjørt i ruspåvirket tilstand.

– Vi mistenker at førerne er påvirket alkohol og/eller andre rusmidler. De blir fremstilt på legevakten for å sikre nødvendige prøver, skriver UP.

BÅ har ikke lykkes i komme kontakt med politiet for kommentar.

Her kjørte 25 førere for fort: - Altfor mange

På denne veien var det fartskontroll. Politiet pakker her sammen sakene, så det var ikke her målingene ble gjort. UP sto med med måleren mellom innkjørselen til Langarinden og lyskrysset.  Foto: Martin Hjellestad

På denne veien var det fartskontroll. Politiet pakker her sammen sakene, så det var ikke her målingene ble gjort. UP sto med med måleren mellom innkjørselen til Langarinden og lyskrysset. Foto: Martin Hjellestad

Utrykningspolitiet holdt fartskontroll mellom Flaktveitveien og Langarinden fredag morgen.

Klokken 10.45 var den to timer lange kontrollen ferdig, og på den tiden ble 25 fartssyndere tatt, der høyeste fart var 69 km/t i 50-sonen.

Én person ble anmeldt for manglende førerrett.

- At vi stopper 25 bilister er ikke bra. Det er altfor mange, sier Eva Flolid.

Kjørte for fort – i cannabisrus

I 23-tiden tirsdag hadde UP en trafikkontroll ved nordgående løp av Eikåstunnelen på E39.

Det er 60-sone på stedet, og en bil ble målt til 91 km/t. Bilen ble vinket inn, og patruljen syntes føreren, en mann i slutten av førtiårene, virket ruspåvirket.

Ved hjelp av analyseinstrumentet ble det bekreftet at mannen var påvirket av cannabis. Kjøreturen får dermed dobbelt etterspill: både altfor høy fart og kjøring i ruspåvirket tilstand.

En dag nesten uten feil og mangler

Når kontrollørene fra Statens vegvesen har tungbilkontroll, bruker det ofte å være mye å sette fingeren på. Mandag kveld var det bare èn bil som fikk mangellapp.

Kontrollen fant sted ved Bergen trafikkstasjon i Åsane, der 45 tungbiler ble sluset inn for kontroll.

Alle kjøretøyene ble kontrollveid, det ble sjekket om de var utrustet for vinterkjøring og at alle papirer var i orden.

– De aller fleste som var innom kveldens kontroll hadde ting i orden, noe vi er fornøyde med, sier kontrollør Knut Sylta.

Kontrollen resulterte i bare en skriftlig mangellapp – for feil med bremser – men det ble også gitt fire advarsler for mindre brudd på kjøre- og hviletidsbestemmelsene.

46 biler ble stoppet, 4 fikk bruksforbud

Onsdag fikk nok et knippe tungbiler påpakning for feil og mangler på kontrollstasjonen i Åsane.

Etter kontrollen kunne dagen oppsummeres med ett bruksforbud for sjenerende lys i førerhytte, ett bruksforbud for manglende lastsikring, ett bruksforbud på grunn av begjæring (dette ble ordnet på stedet), ett bruksforbud for manglende bremselys, og en bil ble avskiltet for den manglet PKK-godkjenning.

Kontrollørene kjørte tre bremsetester, der en bil fikk teknisk mangel på det, og det ble gitt en teknisk mangel på en fartsskriver.

Kjøretøyet måtte avskiltes etter trafikkontrollen

57 tunge kjøretøy ble vinket inn for kontroll ved Åsane Trafikkstasjon torsdag.

Dette ble resultatet:

  • Det ble gitt totalt tre advarsler for brudd på kjøre- og hviletid.
  • Én sjåfør fikk 2000 kroner i gebyr for brudd på kjøre- og hviletid.
  • Én sjåfør fikk 2000 kroner i gebyr for ett dekk under minimum mønsterdybde på 5 mm.
  • Én sjåfør fikk 500 kroner i gebyr for manglende vognkort. Dette var et utenlandsk kjøretøy og det fikk derfor ikke kjøre videre før det kunne fremlegge dokumentasjon om råderett over kjøretøyet (kopi av vognkort).
  • Ett kjøretøy fikk bruksforbud på grunn av løse gjenstander i førehus.
  • Ett kjøretøy fikk bruksforbud på grunn av dårlig sikring av lasten.
  • Ett kjøretøy måtte fjerne gjenstander i siktsonen før videre kjøring.
  • Ett kjøretøy fikk teknisk mangel for feil med bremsene.
  • Ett kjøretøy fikk teknisk mangel for feil med bremser, innfesting av aksling og dårlige støtdempere.
  • Ett kjøretøy fikk teknisk mangel for feil med eksosanlegg.
  • Ett kjøretøy ble avskiltet fordi det ikke var utført periodisk kjøretøykontroll innen fristen.

Varebilsjåfør måtte laste om og fikk gebyr for overlast

Kontrollørene på trafikksjasjonen i Åsane var onsdag i gang med å sjekke teknisk tilstand, vekt, dekk, kjetting, dokumenter og kjøre- og hviletid på tungbiler som passerte.

I løpet av kontrollen ble 62 biler penset inn til stasjonen.

Kontrollørene har nå særlig fokus på vinterutrustning. John Kåre Larsen i Statens vegvesen minner om at fra 1. november må kjøretøy over 3500 kg ha minst 5 mm mønsterdybde, og kjettinger skal være med.

Fra 15. november er det krav til 3 peak snow flake vinterdekkmerking på fremre styrende hjul og alle drivaksler. Resterende aksler skal være merket med M+S og tilhengere skal være merket med M+S.

– SVV kommer til å ha fokus kontroller på dette gjennom vinteren, sier Larsen.

Alle kjøretøy som var innom kontrollplassen onsdag, ble slått opp i vegvesenets kontrollsystem for å sjekke periodisk kontroll og forsikring.

I løpet av dagen ble det gitt bruksforbud til en varebil på grunn av overlast. Føreren fikk 3000 kr i gebyr og måtte laste om. Videre fikk fire biler påpekt tekniske mangler på grunn av feil vekter i vognkort, manglende registreringsnummer bak, feil med lys og feil på bremser. Det ble kjørt bremsetest på tre kjøretøy, noe som resulterte i to tekniske mangler.

Funn av mange mangler etter tungbilkontroll

Tirsdag holdt Statens vegvesen en omfattende tungbilkontroll ved Bergen trafikkstasjon. Funnene viste mange mangler og feil.

Totalt ble 65 tunge kjøretøy kontrollert. Dette ble resultatet:

- Det ble gitt advarsel for et mindre brudd på kjøre- og hviletidsbestemmelsene.

- Det ble skrevet tre overlastgebyr på 12800 kroner, 5600 kroner og 3350 kroner. Det ble gitt bruksforbud, og kjøretøyene måtte av- og omlastes før videre kjøring.

-Ett bruksforbud og gebyr for manglende vognkort på utenlandsregistrert tilhenger.

- Ett dekkgebyr på 2000 kroner.

Et gebyr på 500 kroner og bruksforbud for manglende dokumentasjon på gyldig yrkessjåførkompetanse.

- Ett bombrikkegebyr på 8000 kroner for kjøring uten gyldig bombrikkeavtale.

- Fem tekniske mangellapper for luftlekkasje, skade på frontrute, lysmangler og feil med underkjøringshinder.

– Bare et tidsspørsmål før bremseskivene ville sprekke

Dette utenlandske vogntoget skapte mye arbeid for kontrollørene torsdag kveld. Foto: Statens vegvesen

Dette utenlandske vogntoget skapte mye arbeid for kontrollørene torsdag kveld. Foto: Statens vegvesen

Til sammen ble 65 tungbiler dirigert inn til kontrollstasjonen i Åsane for veiing, sjekk av vinterutrustning som dekk og kjetting og kontroll av dokumenter torsdag kveld.

Særlig var det ett utenlandskregistrert vogntog som skilte seg ut i kontrollen. Trekkvogna var i særdeles dårlig stand. Begge bremseskivene fremme hadde store krakeleringer, og det var bare et tidsspørsmål før de ville sprekke, noterte kontrollørene.

– I tillegg hadde trekkvogna store olje- og kjølevæskelekkasjer, eksospotta var rustet i stykker, eksosbremsen var koblet vekk og fartsskriveren var defekt, opplyser Knut Namtvedt Sylta i Statens vegvesen.

Manglene sluttet ikke der. Også svingskiva mellom trekkvogna og semitraileren var helt tørr.

– Dette fører til at vogntoget ble vanskelig å styre, spesielt på glatt vei. Vogntoget fikk bruksforbud og måtte smøre opp svingskiva før videre kjøring. Det må i tillegg kjøres rett til verksted for kontroll av fartsskriveren.

Ellers fikk fire biler advarsler for mindre brudd på kjøre- og hviletidsbestmmelsene, en ble anmeldt for manglende manuell registrering av kjøre- og hviletid ved defekt fartsskriver, og ett firma ble innrapportert til foretakskontrollen for en nærmere kontroll av sjåførenes kjøre- og hviletid.

Videre ble det skrevet ut et overlastgebyr på 3.800 kroner. Denne bilen måtte lastes om før den fikk kjøre videre.

Det ble gitt tre bruksforbud: Ett for kjøring med helt tørr svingskive, ett for mangelfull sikring av gods og ett for avrenning fra fisketransport. Ellers ble det skrevet ut tre tekniske mangellapper for løst sideskap, løst stigtrinn og slitte bremseklosser.

Mange ble vinket inn på kort tid

Kontrollørene vinket inn 21 biler i løpet av den knappe timen de hadde kontroll på Hesthaugvegen. Foto: Kjell Arne Steinsvik

Kontrollørene vinket inn 21 biler i løpet av den knappe timen de hadde kontroll på Hesthaugvegen. Foto: Kjell Arne Steinsvik

– Det er for mye feil og mangler på kjøretøy. Vi kommer aldri inn etter en kontroll og sier «nå var alt i orden». Det betyr at vi må være her, sier inspektør Birger Lønne i Statens vegvesen.

Bare minutter etter at han og de andre kontrollørene tok oppstilling ved Hesthaugvegen, ble den første bilen vinket inn til siden. Resultatet var et gebyr på 3000 kroner for tre utslitte dekk på tilhengeren.

Videre ble bilene vinket inn på rekke og rad, hovedsaklig fordi det var mangler på lysene. I tillegg ble mønsterdybde og åpenbare tekniske feil eller mangler sjekket.

– Akkurat nå kunne man kjørt med sommerdekk, men minstekravet er mønsterdybden. Det skal være 3 mm på vintertid og 1,6 mm på sommertid, poengterer Lønne.

Særlig om man kjører inn på sideveier som ikke er brøytet like godt, gjelder det å ha dekkene i orden når gradestokken ligger og vaker rundt nullpunktet.

Lars Harald Drange, Jens Olav Bertelsen og Birger Lønne passer på at utrygge biler blir luket ut fra trafikken. Foto: Kjell Arne Steinsvik

Lars Harald Drange, Jens Olav Bertelsen og Birger Lønne passer på at utrygge biler blir luket ut fra trafikken. Foto: Kjell Arne Steinsvik

Kontrollen tirsdag var ikke langvarig, men som vanlig dukket det opp flere biler med feil som må rettes opp.

Lønne forteller at lys er den klassiske mangelen, men de vinker også inn biler som de ser er senket, og ser om det er innført i vognkortet. Sotede ruter, dekk og felg på «kule biler» sjekkes også.

– Er folk stort sett klar over at de kjører med tekniske feil og mangler?

– De er veldig klar over det. Det vi ser er en gjentagende feil, er film på siderutene foran. Det er ikke lov. Vi har mørke morgener og kvelder, så den vesle sikten vi har, må vi ha, sier Lønne.

Her ble kontrollen avholdt tirsdag. Foto: Kjell Arne Steinsvik

Her ble kontrollen avholdt tirsdag. Foto: Kjell Arne Steinsvik

En kuriositet er at jungeltelegrafen fort går når kontrollørene tar oppstilling langs veien.

– Jeg har en kollega som får slike varsel på mobilen, og da sier han «nå vet de at vi er her».

– Hva synes dere om slike varslingstjenester?

– De som er ute og kjører, vil jo ikke oppdage det. For jeg håper de ikke er så dumme at de leser meldinger mens de kjører. Det er de som ikke kjører som får melding. Vi tar stort sett det vi trenger å ta. Vi er ikke ute etter å ta folk, vi er her mest for å informere, sier Lønne, som synes det er et givende arbeid.

– Å jobbe med trafikksikkerhet er helt topp.

Og resultatet av tirsdagens kontroll?

Til sammen 21 kontrollerte biler. Der av ble det ilagt fire kjøreforbud og tre dekkgebyr. En manglet vognkort på tilhenger og det ble gitt fem skriftlige mangler. Tre av fire biler med tilhenger hadde montert sikkerhetslenken feil. Tre biler hadde snø på taket, noe som kan føre til at snøen sklir over frontruten eller treffer andre biler.

Mobilt kontor: Her ordnes alle formaliteter på stedet når bilister blir tatt med feil eller mangler. Foto: Kjell Arne Steinsvik

Mobilt kontor: Her ordnes alle formaliteter på stedet når bilister blir tatt med feil eller mangler. Foto: Kjell Arne Steinsvik

Turen til Bir med søppel ble siste reis også for hengeren

Statens vegvesen holder øye med veiene. Her fra kontrollen på Salhusvegen torsdag. Foto: Statens vegvesen

Statens vegvesen holder øye med veiene. Her fra kontrollen på Salhusvegen torsdag. Foto: Statens vegvesen

Statens vegvesen sjekket torsdag 29 lette kjøretøy på en streifkontroll i bydelen.

Kontrollen startet ved idrettsplassen i Salhus, der de stoppet og kontrollerte kjøretøy som hadde mangler på lysene.

En bil ble avskiltet på stedet fordi den ikke var framsatt for periodisk kjøretøykontroll. Videre ble det bruksforbud på en tilhenger som manglet både bremser og sikkerhetswire.

Etterpå stoppet vegvesenet en bil på Steinestøveien. Bilen hadde et blinklys som lyste konstant. Dette må repareres og vises på trafikkstasjon.

Kontrollørene skreiv også ut noen mangellapper for knuste lykter.

Ved Bir på Salhusveien ble en bil med tilhenger uten lys stoppet. Det viste seg å være flere ting som ikke var i orden der, i tillegg til at kontakten ikke var tilkoblet. Ledningene var ikke koblet til baklysene og sikkerhetskjettingen var ikke riktig plassert. De var surret sammen med tau og strips. Lasten var heller ikke skikkelig sikret. Siden avfallsanlegget var like ved, ble kjøring inn på anlegget tillatt.

– Her endte både last og tilhengeren sine dager, opplyser Jens Olav Bertelsen i Statens vegvesen.

Det endte også med en anmeldelse.

Til sist ble en fører stoppet med et stort, laminert rosa førerkort av den gamle typen. Disse gikk ut på dato i 2022, og fra 15. januar får man gebyr om man fisker et slikt førerkort ut av lommeboken i en trafikkontroll.

Det ble en dyr tur for bilføreren som skulle til Bir for å kvitte seg med søppel. Foto: Statens vegvesen

Det ble en dyr tur for bilføreren som skulle til Bir for å kvitte seg med søppel. Foto: Statens vegvesen

Ny storbilkontroll med mange mangler

Tørr svingskive. Her måtte skiven smøres opp før videre kjøring. Foto: Statens vegvesen

Tørr svingskive. Her måtte skiven smøres opp før videre kjøring. Foto: Statens vegvesen

Bare en dag etter at Statens vegvesen hadde stor kontroll av tungbiler ved Bergen trafikkstasjon, ble det igjen skrevet flust med mangellapper.

Totalt ble 80 tunge kjøretøy dirigert inn til kontrollstasjonen i løpet av tirsdagen. Alle bilene ble veid og kontrollert for vinterutrustning (dekk og kjetting), pluss diverse dokumentkrav.

Denne gangen hadde kontrollørene fokus på bremser. Dette ble resultatet:

  • Fem sjåfører fikk advarsler for mindre brudd på kjøre- og hviletidsbestemmelsene.
  • Ett firma ble rapportert til foretakskontrollen for nærmere kontroll av sjåførenes kjøre- og hviletid.
  • Ett overlastgebyr på 7.400 kroner. Det ble gitt bruksforbud, så kjøretøyet måtte laste av en del før det fikk kjøre videre.
  • To bruksforbud for sikthindrende gjenstander i frontruta.
  • Ett bruksforbud for kjøring med tørr svingskive.
  • To bruksforbud for mangelfull sikring av gods.
  • Ett bruksforbud for ikke å ha medbrakt løyve under løyvepliktig rapport. Det ble også sendt en rapport til samferdselsmyndighetene på forholdet.
  • Ti tekniske mangellapper for diverse feil, blant annet på bremser, fartsskriver og en diesellekkasje.

Ni av kjøretøyene måtte gjennomføre en bremseprøve. Fire av desse hadde feil på bremsene.

Knekt innfestningsbrakett på hjelperamme. Foto: Statens vegvesen

Knekt innfestningsbrakett på hjelperamme. Foto: Statens vegvesen

Mye å sette fingeren på i tungbilkontroll

Bildet viser bremseoverføringsstaget til bremsene på ett av hjulene på tilhengeren til vogntoget. Staget skulle vært beint, men det var helt bøyd. Dermed var det ikke mulig å aktivere bremsen på hjulet tilstrekkelig. Foto: Statens vegvesen

Bildet viser bremseoverføringsstaget til bremsene på ett av hjulene på tilhengeren til vogntoget. Staget skulle vært beint, men det var helt bøyd. Dermed var det ikke mulig å aktivere bremsen på hjulet tilstrekkelig. Foto: Statens vegvesen

Mandag holdt Statens vegvesen en omfattende tungbilkontroll ved Bergen trafikkstasjon

Totalt ble 85 tunge kjøretøy dirigert inn til kontrollområdet for veiing, sjekk av dekk og kjetting og diverse dokumenter. Dette endte med en lang liste med feil og mangler.

  • Det ble gitt to advarsler for mindre brudd på kjøre– og hviletidsbestemmelsene.
  • Ett firma ble innrapportert til foretakskontrollen for en nærmere kontroll av sjåførenes kjøre– og hviletider.
  • Det ble skrevet to tekniske mangellapper for feil med bremser og fartsskriver.
  • Ett gebyr på 8000 kroner for kjøring uten gyldig bombrikkeavtale.
  • Ett bruksforbud for mangelfull sikring av gods.
  • Ett bruksforbud for ikke å ha trekt ut underkjøringshinder.
  • Ett bruksforbud for kjøring med større bredde enn tillatt.
  • Ett bruksforbud for kjøring med tørr svingskive. Vegvesenet poengterer at dette kan få store konsekvenser, da vogntoget kan bli vanskelig å styre på glatte veier.
  • Ett bruksforbud for sikthindrende gjenstander i førerens siktsone.

Ett av vogntogene hadde «full pakke» på mangelsiden. På denne bilen alene ble det gitt 10.550 kroner i overlastgebyr pluss bruksforbud, 3.000 kroner i kjettinggebyr, pålegg om forskriftsmessig merking av utstikkende gods over 1 meter bak kjøretøyet, rapport til Skatteetaten for manglende/feil registrert vektgrunnlag for vektårsavgift, advarsel for brudd på kjøre– og hviletidsbestemmelsene, teknisk mangellapp for mangler på bremsene, og til slutt ble det skrevet en rapport til foretakskontrollen for brudd på kjøre– og hviletidsbestemmelsene.

Flere bøtelagt for mobilbruk: – Én ble anmeldt

Under gårdagens trafikkontroll på Hylkje ble det skrevet ut bøter for over 100.00 kroner.

– I går holdt UP to kontroller på Steinestøvegen. Fra klokken 10.15-12.15 ble 267 førere stoppet for promille- og dokumentkontroll.

– Resultatet av denne kontrollen ble to forelegg for bruk av mobil, sier Merethe Toppe ved Bergen nord politistasjon.

Mellom klokken 12.15-14.45 hold UP enda en kontroll på Steinestøvegen, med fokus på adferd.

– Resultatet her ble 19 reaksjoner. 13 av de var forelegg for mobilbruk, og resten var for manglende bruk av bilbelte. Én av førerne godtok ikke forelegget, som resulterte i en anmeldelse, sier Toppe.

Totalt ble det skrevet ut bøter for 111800 kroner.

Flere fikk bruksforbud etter kontroll

Foto: NTB

Foto: NTB

Fredag ettermiddag gjennomførte Statens vegvesen en kontroll på trafikkstasjonen i Åsane, der 68 tunge kjøretøy var innom.

Flere av bilene hadde mangler eller feil. Dette ble resultatet fra kontrollen:

  • Ett bruksforbud på overvekt (avlasting +overvektgebyr 3350 kr)
  • To kjøretøyer fikk bruksforbud for diverse mangler med merking spesialtransport.
  • Ett kjøretøy fikk bruksforbud pga defekt bremseklokke.
  • En fører fikk 3000kr i gebyr for diverse brudd på kjøre- og hviletidsbestemmelsene (6000kr til arbeidsgiver).
  • Fire førere fikk advarsler for diverse brudd på kjøre- og hviletidsbestemmelsene.
  • Ett gebyr til transportør (8000kr) for manglende autopassbrikke.
  • Ett kjøretøyer fikk mangelseddel for tekniske mangler.

Dette ble resultatet fra trafikkontrollen

Foto: NTB

Foto: NTB

Mandag hadde Statens vegvesen kontroll av tyngre kjøretøy på trafikkstasjonen i Åsane. I løpet av kontrollen ble det delt ut to bruksforbud for manglende lastsikring. I tillegg ble det gitt et gebyr for brudd på kjøre- og hviletiden. Sjåføren av kjøretøyet fikk et gebyr på 1000 kroner, mens arbeidsgiveren må ut med 2000 kroner. Videre ble det gitt to tekniske mangelsedler.

Senere samme dag fikk et vogntog bruksforbud på grunn av utslitte bremseklosser. I tillegg var det utgått kalibrering av fartsskriveren, noe bedriften vil bli anmeldt for.

Tre trailersjåfører hadde ikke sikret lasten skikkelig – fikk bruksforbud

Foto: NTB

Foto: NTB

Onsdag gjennomførte Statens vegvesen en kontroll på trafikkstasjonen i Åsane. Totalt var 75 tunge kjøretøy innom kontrollplassen.

Dette ble resultatet:

  • Ett bruksforbud grunnet for stort overheng bak på bil.
  • Ett bruksforbud for manglende dokumenter.
  • Tre bruksforbud for manglende lastsikring.
  • Ett dekkgebyr pga. for liten mønsterdybde (2000kr).
  • Ett gebyr( 500kr) for ikke medbrakt vognkort.

Slik gikk det da Vegvesenet kontrollerte tilfeldige: Fire av fem biler manglet dette

Foto: Statens vegvesen

Foto: Statens vegvesen

Torsdag hadde Statens vegvesen en kontroll i Hesthaugvegen.

De stanset fem kjøretøy og av disse fikk fire mangel på lys, kommer det fram i deres rapport.

– Vi går nå inn i en årstid som er gråere og mørkere og det er viktig at alle lys er i orden.

En lettmotorsykkel ble gitt bruksforbud grunnet manglende DB-killer på eksosanlegget.

– Fører hadde ikke denne og måtte velge et annet transportmiddel videre.

Det ble også gitt mangellapp på speil som manglet merking og uoriginal bremsehendel på denne sykkelen.

Det ble gitt to gebyr i kontrollen, et på passasjer i bil som ikke brukte bilbelte og et for manglende vognkort på tilhenger.

Manglende nærlys og parkeringslys på samme side.  Foto: Statens vegvesen

Manglende nærlys og parkeringslys på samme side. Foto: Statens vegvesen

Foto: Statens vegvesen

Foto: Statens vegvesen

Foto: Statens vegvesen

Foto: Statens vegvesen

Ble stoppet etter tips: – Bilen var tilgriset av fiskeavrenning

Fiskeavrenning fra vogntog. Foto: Statens vegvesen

Fiskeavrenning fra vogntog. Foto: Statens vegvesen

Mandag kveld hadde Statens vegvesen kontroll på trafikkstasjonen i Åsane, der 40 tunge kjøretøy var innom.

I forkant av kontrollen fikk de et tips fra en bilfører som lå bak et vogntog med avrenning fra fisketransport.

– Bilen ble tilgriset av fiskeavrenningen fra vogntoget, står det i Vegvesenets rapport.

Avrenningen var såpasss stor at transporten ble stående i ca. 30 minutt før temperaturen var senket nok til at avrenningen stoppet opp.

– Dette er et problem vi ser ofte i kontrollene våre. Det finnes i dag utstyr som kan monteres på kjøretøyene for å samle opp denne typen avrenning. De fleste vi treffer på har likevel ikke dette montert.

I kontrollen ble det også gitt:

  • Tre tekniske mangellapper for lysfeil og feil på bremser.
  • Et bruksforbud og pålegg om korrekt merking av spesialtransport (manglet rød og hvit sylinder på utstikkende last over 1 meter).
  • En advarsel for brudd på kjøre og hviletidsbestemmelsene.

Mann anmeldt for å kjøre med hjemmelagde skilter

Statens vegvesen måtte tilkalle politiet da de stanset en bil med falske skilter i forbindelse med en trafikkkontroll i Salhusvegen lørdag ettermiddag.

– Skiltene var hjemmelaget og stemte ikke overens med det opprinnelige registreringsnummeret på tilhengeren, opplyser Merethe Toppe ved Bergen nord politistasjon.

Politiet beslagla skiltene og har anmeldt føreren, en mann i slutten av 30-årene, for å føre bil og tilhenger med falske skilter.

75 kjøretøy ble vinket inn til kontroll

Foto: NTB

Foto: NTB

Tirsdag kveld var kontrollørene i Vegvesenet ute langs veiene i Åsane for å sørge for bedre trafikksikkerhet for alle trafikanter.

– Det var 75 kjøretøy over kontrollplass i løpet av dagen. Alle kjøretøy som var over kontrollplass blir slått opp i vårt kontrollsystem og sjekket for periodisk kontroll, forsikring og at avgifter er i orden, opplyser John Kåre Larsen i Vegvesenet.

Kontrollene ga følgende resultat:

Bruksforbud:

  • Ett kjøretøy fikk bruksforbud på overlast.
  • Ett kjøretøy fikk bruksforbud for ikke å ha dratt ut underkjøringshinder.

Teknisk:

  • Ett kjøretøy fikk teknisk mangel på defekt baklys, her manglet hele glasset på lykten.
  • Ett kjøretøy fikk teknisk mangel på uleselig kalibreringsplate for fartsskriver.
  • Ett kjøretøy fikk teknisk mangel på knekt støtdemper. I tillegg må alle bremseskiver kontrolleres for slitasje.

Kjøre- og hviletid:

  • Tre førere ble kontrollert på kjøre- og hviletid.
  • Ett firma vil i tillegg bli sendt til foretaks kontroll.

30 kjøretøy ble kontrollert – dette ble resultatet

Foto: NTB

Foto: NTB

Natt til tirsdag gjennomførte Statens vegvesen en kontroll på trafikkstasjonen i Åsane.

30 tunge kjøretøy var innom kontrollplassen, og dette ble resultatet:

  • Fem advarsler for brudd på kjøre- og hviletidsbestemmelsene. Ett av bruddene var et aktivt brudd på døgnhvile. Føreren må gjennomføre døgnhvile på minimum ni timer før vidare kjøring er tillatt.
  • To bruksforbud for mangler i forbindelse med ADR transport (farlig gods) (manglende merking og mangel med transportdokument)
  • To dekkgebyr for kjøring med mønster under lovlig minimum på 1,6 mm
  • En teknisk mangellapp for mangler med dekk.

To vogntog fikk bruksforbud for avrenning fra fiskelast

To vogntog fikk bruksforbud etter Statens vegvesens trafikkontroll. Årsaken var avrenning av fiskelast.  Foto: Statens vegvesen

To vogntog fikk bruksforbud etter Statens vegvesens trafikkontroll. Årsaken var avrenning av fiskelast. Foto: Statens vegvesen

Natt til onsdag gjennomførte Statens vegvesen en kontroll på trafikkstasjonen i Åsane.

18 tunge kjøretøy var innom kontrollplassen, og dette ble resultatet:

  • En fører måtte fjerne sikthindringer på dashbord før han fikk kjøre videre.
  • To vogntog fikk bruksforbud pga avrenning fra fiskelast.
  • En fører måtte omlaste pga overvekt.
  • En teknisk mangelseddel på bremser.
  • En fører fikk advarsel for mindre brudd på kjøre og hviletidsbestemmelsene.

23 kjøretøy ble vinket inn - dette ble resultatet

Foto: NTB

Foto: NTB

Natt til tirsdag hadde Statens vegvesen kontroll på trafikkstasjonen i Åsane, der 23 tunge kjøretøy var innom.

Dette ble resultatet fra kontrollen:

  • En fører fikk 2000 kr i gebyr for brudd på kjøre og hviletidsbestemmelsene (arbeidsgiver får 4000 kr).
  • En fører måtte merke utstikkende last før videre kjøring.
  • En fører måtte sikre lasten bedre før videre kjøring.
  • Tekniske mangelsedler på fartsskriver, bremseskiver.

Trafikkkontroll resulterte i anmeldelse og bruksforbud

Illustrasjonsbilde Foto: NTB

Illustrasjonsbilde Foto: NTB

Torsdag hadde Statens Vegvesen kontroll på trafikkstasjonen i Åsane. Totalt var 73 tunge kjøretøy innom kontrollplassen.

Dette var resultatet:

  • En sjåfør fikk advarsel for brudd på kjøre- og hviletids-reglene.
  • En sjåfør blir anmeldt da han ikke hadde gyldig yrkessjåførkompetanse (YSK).
  • Ett kjøretøy blir rapportert til skatteetaten for manglende innbetaling av vektårsavgift for å dra tilhenger.
  • Ett kjøretøy fikk bruksforbud pga. avrenning fra fiskelast.
  • To kjøretøy fikk bruksforbud da de var tyngre enn tillatt. En av de resulterte i et gebyr på kr 8300 til foretaket.