Bare Åsane er en del av Schibsted. Schibsted er ansvarlig for dine data på denne siden. Les mer.
Statens vegvesen

Ingen av 250 førere tatt i ruskontroll: – Veldig positivt

250 sjåfører ble vinket inn ved Hylkje for promillekontroll mandag ettermiddag.

Kontrollen resulterte gledelig nok i ingen utslag.

– Som er veldig positivt, skriver Synnøve Stølen ved Statens Vegvesen.

Motorsyklist anmeldt etter kontroll på Hylkje

47 kjøretøy ble vinket inn på Hylkje. Foto: Statens Vegvesen

47 kjøretøy ble vinket inn på Hylkje. Foto: Statens Vegvesen

Kontrollørene var mandag ettermiddag ute med et ANPR-kamera som gjenkjenner skilt og fanger opp kjøretøy med bruksforbud. Kameraet skannet 1858 lette kjøretøy i løpet av fem timer.

47 kjøretøy ble i tillegg vinket inn.

Blant dem var det én motorsyklist som hadde falskt skilt og vil bli anmeldt.

– Her overtok politiet saken, skriver Stølen.

BÅ tar en prat med politiet.

I tillegg ga kontrollørene flere bruksforbud og gebyrer i ettermiddagstimene:

  • To av kjøretøyene ble avskiltet på stedet på grunn av mangel på PKK-godkjenning, som skal sikre trafikksikkerhetsmessig tilstand til kjøretøyet.
  • Én henger hadde last som lå over nødbrems-funksjonen og hindret nødbremsen i å fungere.
  • Flere hengere fikk bruksforbud for manglende sikring på last.

– Vi opplever ofte at fører har stropper med seg i bilen under kjøring, og at lasten er for lite sikret. Det kan ha store konsekvenser hvis det blir en bråbrems. Det er bedre å sikre for mye enn for lite, skriver Synnøve Stølen i Statens Vegvesen.

  • I andre tilfeller var sikkerhetslenken til tilhengeren for dårlig festet.

– Sikkerhetslenken var bare lagt over tilhengerfestet, men den skal være festet skikkelig i bilen. Hvis sikkerhetswiren bare er lagt over tilhengerfestet kan denne hoppe av samtidig med hengeren hvis uhellet er ute. Sikkerhetslenken skal dra på bremsen på tilhengeren hvis tilhengeren hopper av tilhengerfestet.

  • Én henger hadde et løst hjul.

– Det er veldig viktig å etterskjekke hjulene etter hjulskift eller liknende. Her hadde ikke vedkommende kommet langt før fører hadde mistet hjulet, som kunne fått store konsekvenser for trafikken.

Blant de mange funnene, var et av hjulene til en henger løst. Her ser vi en løs hjulmutter.  Foto: Statens Vegvesen

Blant de mange funnene, var et av hjulene til en henger løst. Her ser vi en løs hjulmutter. Foto: Statens Vegvesen

  • Én henger hadde fått skrudd fast et redskap for å bli brukt i arbeid. Slikt skal dokumenteres til trafikkstasjonen eller eventuelt fjernes.
  • Ett kjøretøy hadde dekk og felger som stakk på utsiden av skjermkant. Dekk og felg skal være skjermet av karosseriet på kjøretøyet.
  • Kjøretøy hvor solfilter var festet på sidevinduene der fører skal ha sikt og muligheter for å komme seg ut hvis uhell inntreffer.
  • En del kjøretøy hadde defekte lys eller feil lysbruk.
  • Ett kjøretøy fikk 3000 kroner i gebyr for svarte nasjonalmerker og et annet klistermerke på kjennemerket.
  • Én motorsykkel lagde mer støy enn nødvendig, fordi det viste seg å ha ombygd eksosanlegget. Dessuten manglet det reflekser bak og hadde uoriginale speil.
  • Én motorsyklist fikk gebyr på 3000 kroner fordi skiltvinklingen stakk utover.

Flere bruksforbud etter kontroll

Illustrasjonsbilde (arkiv).  Foto: MARTIN HJELLESTAD

Illustrasjonsbilde (arkiv). Foto: MARTIN HJELLESTAD

Mandag ettermiddag hadde Statens vegvesen tungbilkontroll ved Bergen trafikkstasjon på Nyborg.

120 kjøretøy var innom kontrollen, som resulterte i flere bruksforbud:

  • To overlastgebyrer på 4700 og 6500 kroner. Kjøretøyene fikk bruksforbud og måtte avlaste til lovlig vekt før videre kjøring.
  • Et bruksforbud for kjøring med en bredde på 2,7 meter. Lovlig bredde for denne transporten var 2,55 meter.
  • Tre tekniske mangellapper for feil med bremser, olje/kjølevæskelekkasje og stor sprekk i frontruten (i synsfeltet).
  • En advarsel for et mindre brudd på kjøre- og hviletidsbestemmelsene.

Kjørte rundt med seks 200 liters fat med etsende væske uten at alt var på stell

Det ble transportert seks 200 liters fat uten å medbringe påbudt transportdokument og utstyr. Foto: Statens vegvesen

Det ble transportert seks 200 liters fat uten å medbringe påbudt transportdokument og utstyr. Foto: Statens vegvesen

Statens vegvesen hadde i natt tungbilkontroll ved Bergen trafikkstasjon. Totalt var 55 tunge kjøretøy innom kontrollen med følgende resultater:

  • Et overlastgebyr på kr 3350. Kjøretøyet fikk bruksforbud og måtte lastes av/om før videre kjøring.
  • Et bruksforbud for 800 kg overlast.
  • Fire advarsler for mindre brudd på kjøre- og hviletid.
  • En anmeldelse for brudd på kjøre- og hviletid. Det var her snakk om manglende pålagt etterregistrering av arbeid.
  • En anmeldelse i forbindelse med ADR-transport (farlig gods). Det ble her fraktet seks 200 liters fat med etsende væske uten å medbringe påbudt transportdokument. Ved den samme transporten manglet også skriftlige instruksjoner, og en del av det pålagte utstyret som skulle følge transporten. Det ble gitt bruksforbud fram til dokument og utstyr var på plass.
  • Et bruksforbud for mangelfull merking av spesialtransport (her manglet lang last-skiltet bak på vogntoget).
  • Et bruksforbud for mangelfull sikring av gods.
  • Et kjøretøy var begjært avregistrert for manglende PKK-godkjenning (EU-kontroll). Kjøretøyet ble avregistrert og fikk kjøreforbud.
  • En rapport til Skatteetaten for manglende/feil vektgrunnlag for betaling av vektårsavgift ved trekking av tilhenger (over 3500 kg).

Totalt ble det to anmeldelser, ett overlastgebyr, seks bruksforbud, én avskilting, to kjøretøy med skriftlige mangler, to brudd på kjøre- og hviletid, og ett brudd for kjøretøy med farlig gods.

I dag ventes stor påsketrafikk: Tips fra trafikkoperatøren

Dagens trafikkbilde ventes å bli likt som det var fredag. Foto: Cecilie Austvik

Dagens trafikkbilde ventes å bli likt som det var fredag. Foto: Cecilie Austvik

– Skismøring og solfaktor er fint å smøre med i påsken. Men i trafikken er det aller viktigst å smøre seg med tålmodighet, skrev Vegvesenet på sine sider i mars.

I dag ventes stor trafikk med utfart inn mot påskeferien. Mange har jobbet halv dag og skal på hytta.

Påsketrafikken er kanskje det minst hyggelige med påsken.

– Utfarten begynner fra klokken 12.00 onsdag og vil øke utover dagen og ut torsdag, sier trafikkoperatør Jenny Nilsson til BÅ.

Vegvesenet tipser om å planlegge turen og følge med på værmeldinger og vegmeldinger.

– Folk må gjerne prøve å kjøre når de oppfatter at det er litt roligere. Kjør etter forholdene. Ha godt skodd på bilen og gode dekk, full tank og mat og drikke. Vis hensyn.

– Vi har ingen å miste. Det er bedre å kjøre senere enn å ikke komme frem.

Dersom værmeldingen slår inn, kan vi forvente oss ganske greie forhold de nærmeste dagene.

– Ha en hyggelig tur!

Her kan du også lese Vegvesenets trafikkvettregler.

– Vær litt kylling i påsketrafikken, står det i traffikkvettreglene.

Ligger for tett på veiene: – Husk 1003-regelen

Kontrollørene var på plass på Hylkje onsdag. Foto: Statens Vegvesen

Kontrollørene var på plass på Hylkje onsdag. Foto: Statens Vegvesen

Kontrollørene vinket inn 64 kjøretøy onsdag. Spesielt én observasjon ønsker de å gjøre sjåførene bevisste på:

– Kjøretøyene ligger veldig tett etter hverandre på veien. Vi ønsker å gjøre førerne bevisst på å holde god avstand til forankjørende, skriver Synnøve Stølen i Statens Vegvesen.

– Husk 1003 regelen!

Slik blir påsketrafikken: – Vi har ingen å miste

Full sol ringer inn påsken. Foto: Yr

Full sol ringer inn påsken. Foto: Yr

Påskeferien er like rundt hjørnet. I år skal 36 prosent av befolkningen tilbringe tid på egen eller andres hytte i påsken. Det tilsvarer 1,5 millioner nordmenn.

– Utfarten begynner i morgen fra klokken 12.00 til 16.00 og vil øke mer utover dagen. Det kan også bli en del trafikk på lørdagsmorgenen, sier trafikkoperatør Jenny Nilsson til BÅ.

Trafikkoperatøren sier også at onsdag og torsdag kan by på det samme trafikkbildet. Da, som i morgen, har mange jobbet halv dag.

Trafikkoperatøren gir deg tips til hvordan å forberede seg til påsketrafikken:

– Folk må gjerne prøve å kjøre når de oppfatter at det er litt roligere. Gjerne planlegg turen og følg med på værmeldinger og vegmeldinger, og kjør etter forholdene. Ha godt skodd på bilen og gode dekk, full tank og mat og drikke. Vis hensyn.

– Vi har ingen å miste. Det er bedre å kjøre senere enn å ikke komme frem.

Dersom værmeldingen slår inn, kan vi forvente oss ganske greie forhold de nærmeste dagene.

– Ha en hyggelig tur!

I kveld stenger én tunnel

Eikåstunnelen retning Bergen stenger mandag kveld fra klokken 22.00 frem til klokken 01.00 natt til tirsdag.

Tunnelen stenger grunnet vegarbeid.

Denne uken blir det hyppige beltekontroller på bussene

Prosjektleder for Belte i buss, Ingvild Ryengen-Bjerke. Foto: Henriette E. Busterud

Prosjektleder for Belte i buss, Ingvild Ryengen-Bjerke. Foto: Henriette E. Busterud

Neste uke gjennomfører Statens vegvesen beltekontroller over hele landet for å rette søkelyset mot viktigheten av bruk av belte i buss.

– Det skjer heldigvis sjelden større bussulykker, og buss oppleves som et «trygt» transportmiddel. Samtidig er skadepotensialet stort ved usikrede passasjerer dersom uhellet er ute. Budskapet vårt er derfor der det er belte – bruk det, sier Ingvild Ryengen-Bjerke i Statens vegvesen.

En spørreundersøkelse gjennomført på oppdrag fra Statens vegvesen i 2021 viser at ca. 70 prosent rapporterer selv at de bruker belte i buss.

– Bussjåføren anslår at mindre enn halvparten av busspassasjerene bruker belte i bussen når dette er montert. Det tyder på at beltebruken i buss er altfor lav, og det er derfor viktig å øke både kunnskapen og bevisstheten hos folk generelt om viktigheten av å bruke belte også i buss, sier Ryengen-Bjerke.

Har du ikke på deg beltet i busser som har det tilgjengelig, risikerer du å få en bot på 1500 kroner.

– Det er høy aksept for påbud om bruk av belte i buss, men bevisstheten i øyeblikket er likevel lav. Bruk av belte i buss holder deg på plass i setet, slik at du ikke er til fare for andre eller deg selv dersom det skulle skje en ulykke, sier Ryengen-Bjerke.

Føreren må punge ut 30.800 kroner: – Han klinket til

Knut Sylta ved Statens Vegvesen. Foto: MARTIN HJELLESTAD (Arkiv)

Knut Sylta ved Statens Vegvesen. Foto: MARTIN HJELLESTAD (Arkiv)

Torsdag ettermiddag vinket kontrollørene inn 55 tunge kjøretøy ved Bergen trafikkstasjon på Nyborg.

Blant dem måtte en av førerne punge ut en saftig sum.

– Han klinket til, sier Knut Sylta til BÅ.

– Føreren hadde nesten syv tonn overvekt.

Lovlig vekt er 32 tonn, mens dette kjøretøyet veide neste 39 tonn. Sylta kjenner ikke til hva som førte til den store overlasten, men nevner at det både kan handle om uvitenhet eller for å spare penger på å få med seg mest mulig last.

Kontrolløren opplyser at det er flere forhold som gir den store summen på boten:

  • Det handler om kostnader knyttet til større veislitasje.
  • Det er viktig med like konkurransevilkår i transportbransjen, hvor det er vanskelig å konkurrere med foretak som bevisst kjører med overlast.
  • Trafikksikkerhet.

Føreren må nå ut med 30.800 kroner for overlasten.

Ellers melder Sylta om en vanlig kontroll med vanlig plukk. Som resulterte i bruksforbud, gebyrer og skriftlige mangler.

Oppfordring: - Sjekk lys og lys-innstillingen før du kjører ut i snøværet

Illustrasjonsbilde av Vegvesenet som fikk litt av hvert å plukke på i dagens kontroll. Foto: Martin Hjellestad (Arkiv)

Illustrasjonsbilde av Vegvesenet som fikk litt av hvert å plukke på i dagens kontroll. Foto: Martin Hjellestad (Arkiv)

Fredag vinket kontrollørene inn 64 kjøretøy på Hylkje.

– Med gode klær og godt humør ble det gjennomført en god kontroll, skriver Synnøve Stølen i Statens Vegvesen etter en kontroll i bergensværet.

Vegvesenet fant litt diverse å plukke på, men ute i snøværet er det spesielt én observasjon Stølen ønsker å gjøre åsabuene oppmerksomme på:

Flere av kjøretøyene hadde defekte lys.

– Vi oppfordrer alle til å sjekke lys og lys-innstillingen før man kjører ut i snøværet. Automatiske kjørelys gir ikke lys bak i dårlig vær og med snøbyger. Dette kan føre til dårlig synlighet bakfra.

Ellers ble dette resultatet:

  • Ett kjøretøy med senkesett som ikke var godkjent i vognkortet.
  • En del kjøretøy hadde påmontert solskjerm i sidevinduet til sjåføren.

– Det er ikke lov å ha noen form for solfilter der fører skal ha sikt, som frontvindu og sidevindu til fører, skriver Stølen.

  • Ett kjøretøy med henger med defekte lys.
  • Ett vognkort-gebyr på 500 kroner.
  • Det ble observert kjøretøy med solskjerming, senkesett og utstikkende dekk som kommer til å få en innkalling i posten.
  • 19 kjøretøy hadde ikke betalt piggdekk-avgift. Det utgjør et tilleggsgebyr på 750 kroner.

I kveld stenger Fløyfjellstunnelen

I kveld stenger Fløyfjellstunnelen. Foto: Arkiv

I kveld stenger Fløyfjellstunnelen. Foto: Arkiv

Fløyfjellstunnelen retning Bergen stenger i kveld fra klokken 22.00 frem til klokken 05.30 natt til tirsdag.

Stengningen gjelder vegarbeid.

Omkjøringen er skiltet.

Dette ble resultatet fra trafikkontrollen

Foto: Arkiv

Foto: Arkiv

I dag har kontrollørene vinket inn 44 tunge kjøretøy.

Her er resultatene:

  • Ett bruksforbud for manglende sikt.
  • To gebyrer for mangler ved dekk, hvor ett gebyr tilsvarer 200 kroner.
  • Diverse tekniske mangler på lys og brems.

Ellers var det lite å plukke på fra dagens kontroll. Ingen overlastgebyrer, avskiltninger, bilbeltegebyrer eller anmeldelser.

Bare i løpet av 2022 utstedte politiet og Statens vegvesen 4.845 bilbeltegebyrer.

Ny storbilkontroll med feil og mangler

Foto: (Arkiv)

Foto: (Arkiv)

Kontrollørene vinket inn 74 tunge kjøretøy tirsdag ettermiddag.

Dette ble resultatet:

  • Én sjåfør fikk advarsel for brudd på kjøre- og hviletid.
  • Tre kjøretøy fikk bruksforbud for mangler ved merking av utstikkende gods.
  • Fire sjåfører måtte trekke ut underkjøringshinder før videre kjøring.
  • Ett kjøretøy fikk bruksforbud og måtte laste av fordi lasten var tyngre enn tillatt. Det resulterte i et gebyr på 3350 kroner.
  • Ett kjøretøy fikk teknisk mangel fordi det lakk olje fra hydraulikkoljetank.
  • Ett firma blir rapportert til skatteetaten fordi de ikke betaler vektårsavgift for å trekke tilhenger.

I kveld stenger disse tunnelene

Glaskartunnelen er en av tunnelene som stenger onsdag kveld. Foto: Arkiv

Glaskartunnelen er en av tunnelene som stenger onsdag kveld. Foto: Arkiv

Onsdag kveld stenger Eidsvågtunnelen retning Førde og Glaskartunnelen-Selviktunnelen retning Bergen på grunn av vegarbeid.

Begge strekningene holder stengt fra klokken 22.00 til 02.00.

Følg med i BÅ for oppdateringer fra trafikken.

Skjer det noe der du er? Send en e-post til tips@bareasane.no.

Manglet bremser: Dette har vegvesenet forbigått

Kontrollørene fant tilhengere uten bremser onsdag. Foto: Arkiv

Kontrollørene fant tilhengere uten bremser onsdag. Foto: Arkiv

Onsdag vinket kontrollørene inn 18 biler ved Hylkje.

Det viste seg at tilhengerne til to av bilene manglet bremser.

En av dem var lastet med ved, i tillegg til at det ble avdekket flere mangler ved begge tilhengerne.

– Dette viser at tilhengere går litt for lut og kaldt vann når begge vi stoppet manglet bremser, skriver Lars Harald Drange ved Statens vegvesen.

Det endte med kjøreforbud.

MC-fører fikk trøbbel etter vinterlagring

Motorsykkelsesongen nærmer seg. Også kontrollørene i Statens vegvesen får kjenne på det. Tirsdag hadde de kontroll på Hylkje.

– Flere henter de to-hjulede kjøretøyene ut fra vinterlagring, skriver Mikael Weisz Breistein ved Statens vegvesen.

En ung fører av en lett MC fikk i dag en kontrollseddel med feil som må utbedres og vises ved trafikkstasjonen.

– Det var et uoriginalt eksosanlegg, speil uten e-merking, uoriginale bremsehendler og skiltvinkel som ikke er innenfor forskriftens krav til 30 grader. Det var også kjennemerker/skilt som ikke er forskriftsmessig plassert.

Det resulterte i et gebyr pålydende 3000 kroner.

Dette kan forårsake ulykker – Får ikke bukt på det illeluktende problemet

Knut Sylta har i flere år sett fiskeavrenningen lage svineri på vegene.  Foto: Martin Brekke Hjellestad

Knut Sylta har i flere år sett fiskeavrenningen lage svineri på vegene. Foto: Martin Brekke Hjellestad

Natt til tirsdag stanset kontrollørene flere tyngre kjøretøy som ikke hadde kontroll på lasten.

Et illeluktende problem befant seg blant dem.

For to år siden skrev Bygdanytt om problemet som har vokst seg bare større og større for kontrollører rundt om i landet. Der kom det frem at NFL og Sjømatbedriftene har signert en nasjonal bransjestandard for å få bukt med svineriet.

– Det er fremdeles et problem vi opplever titt og ofte, faktisk flere ganger i uken, sier Knut Namtvedt Sylta ved Statens vegvesen til BÅ tirsdag.

I natt hadde et kjøretøy kjørt fra Gulen på veg til Knarvik. Der hadde den fått en liten helning og det begynte å renne fiskeavrenning fra lasten.

– Det var minusgrader, da kan vannet fryse til is. Det handler om trafikksikkerhet.

Fiskesvineriet er altså ikke bare grisete og illeluktende.

Denne "fiskesuppa" er farlig på vegene.  Foto: Arkiv

Denne "fiskesuppa" er farlig på vegene. Foto: Arkiv

Denne «fiskesuppa» kan føre med seg glatte kjørebaner som er spesielt uheldig for motorsyklister. I tillegg fører det til miljøskade fordi det sprer fiskesykdommer.

Nattens fiskesvineri førte derfor til bruksforbud for kjøretøyet. Kjøretøy med avrenning må parkere og kjøle seg ned før de kjører videre.

– Bruksforbudet koster mye penger fordi det går utover lasten.

Og problemet har en enkelt løsning: en opprenningstank.

– De færreste har denne tanken fordi den koster kroner og ører, og fordi tankene må tømmes. Det er et prioriteringsspørsmål, sier Sylta som legger til at næringene må få inn det rette utstyret.

Kontrollørene fant også flere feil og mangler etter stans av 35 tyngre kjøretøy:

- To tekniske mangellapper for luftlekkasje i bremsesystemet.

- Ett bruksforbud for mangelfull sikring av gods.

- Et bruksforbud for ikke å ha trekt ut underkjøringshinder ved kjøring med container. Det betyr også at det var for stort overheng bak.

- Ett bruksforbud for ikke å ha medbrakt løyve. Det ble også sendt en rapport til løyvekontoret om forholdet.

- Én fikk dekkgebyr på 2000 kroner.

- To rapporter til skatteetaten for manglende registrert vektårsavgift for trekking av tilhenger.

- Fire sjåfører fikk totalt tolv advarsler for mindre brudd på kjøre og hviletidsbestemmelsene.

Måtte fjerne bamser fra dashbordet

Foto: Statens vegvesen

Foto: Statens vegvesen

Tirsdag kontrollerte Statens vegvesen 48 tunge kjøretøy.

Blant dem var det et av kjøretøyene som hadde bamser på dashbordet. Disse måtte fjernes etter bruksforbud for sikthindringer.

I tillegg til bruksforbud for sikthindringer, ble dette resultatet fra kontrollen:

- Ett bruksforbud for overvekt, med gebyr på 6050 kroner.

- En fører fikk dekkgebyr for to dekk med mønsterdybde under lovlig.

- Fire kjøretøy fikk teknisk mangelseddel.

Ny storbilkontroll med mange mangler

Et vogntog transporterte en båt på 2.78 meter uten bruk av gule blinkende lys.  Foto: Statens vegvesen

Et vogntog transporterte en båt på 2.78 meter uten bruk av gule blinkende lys. Foto: Statens vegvesen

Statens vegvesen har i dag kontrollert 50 tunge kjøretøy.

Tungbilene ble kontrollveid, kontrollert for vinterutrustning på dekk og kjetting og kontrollert for begjæringer.

Dette er resultatet fra kontrollen:

  • Ett dekkgebyr på 2000 kroner.
  • Ett vognkortgebyr på 500 kroner.
  • Et bombrikkegebyr på 8000 kroner for kjøring uten gyldig autopassavtale for tungbil.
  • Fire tekniske mangellapper for feil med dekk, lys, fartsskiver og abs-bremser.
  • Ett bruksforbud for mangelfull sikring av gods.
  • Ett bruksforbud for plassering av sikthindrende gjenstand.
  • Ett bruksforbud for ikke å ha montert lysbjelke bak i forbindelse med bilberging. Ingen av lysene fra beringsbilen var synlige.
  • Ett bruksforbud for kjøring med en bredde på 2.78 meter uten bruk av gule blinkende lys som skal være synlige fra alle sider. Dette skal brukes ved bredde på over 2.6 meter.

119 sjåfører blåste grønt: – Dette var et gledelig resultat

Statens vegvesen har ofte kontroll på Bergen trafikkstasjon. (Arkivbilde)  Foto: MARTIN HJELLESTAD

Statens vegvesen har ofte kontroll på Bergen trafikkstasjon. (Arkivbilde) Foto: MARTIN HJELLESTAD

Før nattens kontroll der det kun ble funnet én feil blant 33 tyngre kjøretøy , så hadde vegvesenet også en kontroll på dagtid. Her ble 150 tyngre kjøretøy kontrollert, og politiet promilletestet 119 av sjåførene.

– Vi er nå i perioden for vinterutrustning på kjøretøyene og Statens vegvesen kommer til å ha fokus kontroller på dette gjennom vinteren. Hovedfokuset i dagens kontroll har vært på teknisk, vekt, dekk, kjetting, dokumenter og kjøre- og hviletid.

Politiet var også med på kontrollen for å ta promillesjekk førerne av tungbilene.

– 119 av sjåførene ble testet, og ingen av disse hadde promille. Dette var et gledelig resultat, sier John Kåre Larsen i vegvesenet.

Slik ble kontrollresultatet:

Bruksforbud:

  • 1 stk. lastebil fikk bruksforbud på overlast, og et gebyr på kr. 3800. Avlastning før videre kjøring.
  • 1 stk. kjøretøy fikk bruksforbud på overlast, ikke gebyrpliktig. Avlasting før videre kjøring.
  • 2 stk. kjøretøy fikk tekniske mangler etter test av bremser.

Teknisk mangellapp:

  • 1 stk. kjøretøy fikk teknisk mangel på feil med parkbrems til tilhenger.
  • 1 stk. kjøretøy fikk teknisk mangel grunnet feil med bremser på tilhenger.
  • 1 stk. kjøretøy fikk teknisk mangel på feil med lys.

Kjøre- og hviletid:

  • 1 fører ble kontrollert på kjøre- og hviletid, alt ok her i dag.

I nattens tungbilkontroll ble det funnet..kun én med feil?

Bare Åsane skriver ofte om kontrollene som finner sted på Bergen trafikkstasjon på Nyborg, i regi av Statens vegvesen.

Vanligvis er det mye å sette fingeren på, men kontrollresultatet fra i natt overrasker. Av 33 kontrollerte kjøretøy var det kun én med feil.

I rapporten til vegvesenet skriver kontrollør Inge Hellebust at et enslig vogntog fikk bruksforbud på grunn av manglende lastsikring.

Slik gikk det da Fløyfjelltunnelen ble fylt med røyk:

Den ene maskinen er i gang med å røyklegge Fløyfjelltunnelen.  Foto: MARTIN HJELLESTAD

Den ene maskinen er i gang med å røyklegge Fløyfjelltunnelen. Foto: MARTIN HJELLESTAD

På tirsdag testet Statens vegvesen og nødetatene ventilasjonssystemet i Fløyfjelltunnelen. For å simulere en brann i tunnelen ble det tatt i bruk to store røykmaskiner som pustet ut teaterøyk for å fylle tunnelen helt til sikten ble ikke-eksisterende.

Hadde det vært en ordentlig brann ville ikke røyken vært hvit og luktet litt søtt, men heller vært grå, tjukk, tett og giftig. Derfor sier brannvernleder i Statens vegvesen, Ove Edgard Amundsen, at det er viktig at ventilasjonssystemet i tunnelene sjekkes regelmessig. Han påpeker at det er opptil enhver å komme seg ut av tunnelen når uhellet først er ute:

– Vi har noe som heter selvbergingsprinsippet, og det gjelder for oss alle. Om du så bor hjemme og det brenner i huset ditt, eller om du sitter i en bil i en tunnel, så har du en forpliktelse å gjøre en handling for å komme deg ut. Du kan ikke forvente at nødetatene skal hjelpe deg ut. Alt det utstyret vi har i tunnelen av både lys, kommunikasjon og branntekniske midler skal hjelpe trafikantene til å komme seg kjapt ut.

Brannvernlederen forklarer at testen er delt opp i tre faser:

– Vi skal simulere en brann, og se at røyken går opp i sjaktventilatoren og opp over Fløyfjellet. Da tester vi først tester vi med viftene på for fullt, og etter det skal vi så teste at røyken forsvinner med redusert viftekapasitet. Til slutt skal vi simulere at ingen av de store viftene fungerer, og at vi da må sende røyken ut tunnelløpene mot Sandviken eller Nygårdstangen, i stedet for opp Fløyfjellet.

Se video:

Beklager, denne videoen finnes ikke lenger.

Brudd på kjøre- og hviletid, mangelfull sikring og GPS i frontruta

Statens vegvesen kontrollerte onsdag kveld 60 tunge kjøretøy i Åsane. Alle ble kontrollveid, kontrollert for vinterutrustning og begjæringer.

Dette endte som vanlig med flere pålegg. Blant annet to advarsler for mindre brudd på kjøre- og hviletidsbestemmelsene og en anmeldelse. I dette tilfellet måtte føreren hvile i ett døgn før han fikk kjøre videre. Det ble gitt et gebyr på 2000 kroner til transportøren.

Det ble gitt ett bruksforbud for mangelfull sikring av gods, ett bruksforbud for en sikthindrende GPS i frontruta og det ble levert en rapport til Skatteetaten for manglende registrert vektårsavgift for trekking av tilhenger over 3,5 tonn.

Ellers ble det skrevet tre tekniske mangellapper for feil med bremser, en oljelekkasje og en skade på dekk.

En dag nesten uten feil og mangler

Når kontrollørene fra Statens vegvesen har tungbilkontroll, bruker det ofte å være mye å sette fingeren på. Mandag kveld var det bare èn bil som fikk mangellapp.

Kontrollen fant sted ved Bergen trafikkstasjon i Åsane, der 45 tungbiler ble sluset inn for kontroll.

Alle kjøretøyene ble kontrollveid, det ble sjekket om de var utrustet for vinterkjøring og at alle papirer var i orden.

– De aller fleste som var innom kveldens kontroll hadde ting i orden, noe vi er fornøyde med, sier kontrollør Knut Sylta.

Kontrollen resulterte i bare en skriftlig mangellapp – for feil med bremser – men det ble også gitt fire advarsler for mindre brudd på kjøre- og hviletidsbestemmelsene.

Avskilting og gebyrer i gårdagens kontroll

Statens vegvesen holder ofte kontroll, og får ofte fangst.  Foto: Silje Mari Malmedal Alden

Statens vegvesen holder ofte kontroll, og får ofte fangst. Foto: Silje Mari Malmedal Alden

I kontrollen til Statens vegvesen på Bergen trafikkstasjon ble det i går formiddag vinket inn 46 tyngre kjøretøy. 11 av disse hadde feil, i varierende omfang.

  • Én lastebil var begjært avregistrert på grunn av ikke utbedret teknisk mangel. Denne bilen ble avskiltet.
  • Ett vogntog fikk bruksforbud på grunn av overvekt. Denne måtte omlastet og fikk i tillegg overvektsgebyr på 16450 kroner.
  • Ett gebyr til fører for ikke brukt bilbelte.
  • En fører fikk dekkgebyr på 2000 kroner for to dekk under lovlig minimums mønsterdybde. (1000 kroner for hvert dekk.)
  • En fører fikk advarsler for brudd på kjøre- og hviletidsbestemmelsene 5 kjøretøy fikk mangelseddel for tekniske mangler.

46 biler ble stoppet, 4 fikk bruksforbud

Onsdag fikk nok et knippe tungbiler påpakning for feil og mangler på kontrollstasjonen i Åsane.

Etter kontrollen kunne dagen oppsummeres med ett bruksforbud for sjenerende lys i førerhytte, ett bruksforbud for manglende lastsikring, ett bruksforbud på grunn av begjæring (dette ble ordnet på stedet), ett bruksforbud for manglende bremselys, og en bil ble avskiltet for den manglet PKK-godkjenning.

Kontrollørene kjørte tre bremsetester, der en bil fikk teknisk mangel på det, og det ble gitt en teknisk mangel på en fartsskriver.

Varebilsjåfør måtte laste om og fikk gebyr for overlast

Kontrollørene på trafikksjasjonen i Åsane var onsdag i gang med å sjekke teknisk tilstand, vekt, dekk, kjetting, dokumenter og kjøre- og hviletid på tungbiler som passerte.

I løpet av kontrollen ble 62 biler penset inn til stasjonen.

Kontrollørene har nå særlig fokus på vinterutrustning. John Kåre Larsen i Statens vegvesen minner om at fra 1. november må kjøretøy over 3500 kg ha minst 5 mm mønsterdybde, og kjettinger skal være med.

Fra 15. november er det krav til 3 peak snow flake vinterdekkmerking på fremre styrende hjul og alle drivaksler. Resterende aksler skal være merket med M+S og tilhengere skal være merket med M+S.

– SVV kommer til å ha fokus kontroller på dette gjennom vinteren, sier Larsen.

Alle kjøretøy som var innom kontrollplassen onsdag, ble slått opp i vegvesenets kontrollsystem for å sjekke periodisk kontroll og forsikring.

I løpet av dagen ble det gitt bruksforbud til en varebil på grunn av overlast. Føreren fikk 3000 kr i gebyr og måtte laste om. Videre fikk fire biler påpekt tekniske mangler på grunn av feil vekter i vognkort, manglende registreringsnummer bak, feil med lys og feil på bremser. Det ble kjørt bremsetest på tre kjøretøy, noe som resulterte i to tekniske mangler.

Mange ble vinket inn på kort tid

Kontrollørene vinket inn 21 biler i løpet av den knappe timen de hadde kontroll på Hesthaugvegen. Foto: Kjell Arne Steinsvik

Kontrollørene vinket inn 21 biler i løpet av den knappe timen de hadde kontroll på Hesthaugvegen. Foto: Kjell Arne Steinsvik

– Det er for mye feil og mangler på kjøretøy. Vi kommer aldri inn etter en kontroll og sier «nå var alt i orden». Det betyr at vi må være her, sier inspektør Birger Lønne i Statens vegvesen.

Bare minutter etter at han og de andre kontrollørene tok oppstilling ved Hesthaugvegen, ble den første bilen vinket inn til siden. Resultatet var et gebyr på 3000 kroner for tre utslitte dekk på tilhengeren.

Videre ble bilene vinket inn på rekke og rad, hovedsaklig fordi det var mangler på lysene. I tillegg ble mønsterdybde og åpenbare tekniske feil eller mangler sjekket.

– Akkurat nå kunne man kjørt med sommerdekk, men minstekravet er mønsterdybden. Det skal være 3 mm på vintertid og 1,6 mm på sommertid, poengterer Lønne.

Særlig om man kjører inn på sideveier som ikke er brøytet like godt, gjelder det å ha dekkene i orden når gradestokken ligger og vaker rundt nullpunktet.

Lars Harald Drange, Jens Olav Bertelsen og Birger Lønne passer på at utrygge biler blir luket ut fra trafikken. Foto: Kjell Arne Steinsvik

Lars Harald Drange, Jens Olav Bertelsen og Birger Lønne passer på at utrygge biler blir luket ut fra trafikken. Foto: Kjell Arne Steinsvik

Kontrollen tirsdag var ikke langvarig, men som vanlig dukket det opp flere biler med feil som må rettes opp.

Lønne forteller at lys er den klassiske mangelen, men de vinker også inn biler som de ser er senket, og ser om det er innført i vognkortet. Sotede ruter, dekk og felg på «kule biler» sjekkes også.

– Er folk stort sett klar over at de kjører med tekniske feil og mangler?

– De er veldig klar over det. Det vi ser er en gjentagende feil, er film på siderutene foran. Det er ikke lov. Vi har mørke morgener og kvelder, så den vesle sikten vi har, må vi ha, sier Lønne.

Her ble kontrollen avholdt tirsdag. Foto: Kjell Arne Steinsvik

Her ble kontrollen avholdt tirsdag. Foto: Kjell Arne Steinsvik

En kuriositet er at jungeltelegrafen fort går når kontrollørene tar oppstilling langs veien.

– Jeg har en kollega som får slike varsel på mobilen, og da sier han «nå vet de at vi er her».

– Hva synes dere om slike varslingstjenester?

– De som er ute og kjører, vil jo ikke oppdage det. For jeg håper de ikke er så dumme at de leser meldinger mens de kjører. Det er de som ikke kjører som får melding. Vi tar stort sett det vi trenger å ta. Vi er ikke ute etter å ta folk, vi er her mest for å informere, sier Lønne, som synes det er et givende arbeid.

– Å jobbe med trafikksikkerhet er helt topp.

Og resultatet av tirsdagens kontroll?

Til sammen 21 kontrollerte biler. Der av ble det ilagt fire kjøreforbud og tre dekkgebyr. En manglet vognkort på tilhenger og det ble gitt fem skriftlige mangler. Tre av fire biler med tilhenger hadde montert sikkerhetslenken feil. Tre biler hadde snø på taket, noe som kan føre til at snøen sklir over frontruten eller treffer andre biler.

Mobilt kontor: Her ordnes alle formaliteter på stedet når bilister blir tatt med feil eller mangler. Foto: Kjell Arne Steinsvik

Mobilt kontor: Her ordnes alle formaliteter på stedet når bilister blir tatt med feil eller mangler. Foto: Kjell Arne Steinsvik

Anmeldt for manglende bremselys

35 lette kjøretøy ble kontrollert på Hylkje.  Foto: Statens vegvesen

35 lette kjøretøy ble kontrollert på Hylkje. Foto: Statens vegvesen

Mandag formiddag holdt vegvesenet kontroll på Hylkje sammen med bymiljøetaten.

Totalt 35 lette kjøretøy ble kontrollert for dekkutrustning, vekt, lys og sikt.

Dette ble resultatet:

  • Ett kjøretøy ble veid og funnet for tung. Bilen blei veid til 3800kg, hvor tillatt totalvekt er 3500kg.
  • En lastebil ble stoppet med stor luftlekkasje på fjæringen, og ingen fjæringsfunksjon bak. Her fikk fører bruksforbud men fikk returnere til nærmeste verksted.
  • En fører vil bli anmeldt for manglende bremselys på både bil og tilhenger.
  • Her var tilhengerkontakten knust, og fører måtte reparere lys før videre kjøring kunne fortsette. Fører fikk også gebyr på 1000kr for ett utslitt dekk på tilhenger
  • Det ble også kontrollert to kjøretøy der eksosanlegg var ombygget. Eier må her bygge tilbake til originalt eller skaffe dokumentasjon på at eksosanlegget er godkjent til bilen. Bilen må vises på trafikkstasjon for godkjenning.
  • Tre kjøretøy fikk bruksforbud hindringer i synsfeltet. Her var det montert GPS skjerm i frontruten. Fører måtte flytte skjermen til ett annet sted før videre kjøring.

– Vi oppfordrer alle til å tenke gjennom hvor man monterer skjermer og apparater i frontruten slik at det tar minst mulig sikt, sier Jens Olav Kvamsås Bertelsen i Statens vegvesen.

Denne tilhengerkontakten fikk vegvesenet til å reagere.  Foto: Statens vegvesen

Denne tilhengerkontakten fikk vegvesenet til å reagere. Foto: Statens vegvesen