Bare Åsane er en del av Schibsted. Schibsted er ansvarlig for dine data på denne siden. Les mer.

Mange ble vinket inn på kort tid

Kontrollørene vinket inn 21 biler i løpet av den knappe timen de hadde kontroll på Hesthaugvegen. Foto: Kjell Arne Steinsvik

Kontrollørene vinket inn 21 biler i løpet av den knappe timen de hadde kontroll på Hesthaugvegen. Foto: Kjell Arne Steinsvik

– Det er for mye feil og mangler på kjøretøy. Vi kommer aldri inn etter en kontroll og sier «nå var alt i orden». Det betyr at vi må være her, sier inspektør Birger Lønne i Statens vegvesen.

Bare minutter etter at han og de andre kontrollørene tok oppstilling ved Hesthaugvegen, ble den første bilen vinket inn til siden. Resultatet var et gebyr på 3000 kroner for tre utslitte dekk på tilhengeren.

Videre ble bilene vinket inn på rekke og rad, hovedsaklig fordi det var mangler på lysene. I tillegg ble mønsterdybde og åpenbare tekniske feil eller mangler sjekket.

– Akkurat nå kunne man kjørt med sommerdekk, men minstekravet er mønsterdybden. Det skal være 3 mm på vintertid og 1,6 mm på sommertid, poengterer Lønne.

Særlig om man kjører inn på sideveier som ikke er brøytet like godt, gjelder det å ha dekkene i orden når gradestokken ligger og vaker rundt nullpunktet.

Lars Harald Drange, Jens Olav Bertelsen og Birger Lønne passer på at utrygge biler blir luket ut fra trafikken. Foto: Kjell Arne Steinsvik

Lars Harald Drange, Jens Olav Bertelsen og Birger Lønne passer på at utrygge biler blir luket ut fra trafikken. Foto: Kjell Arne Steinsvik

Kontrollen tirsdag var ikke langvarig, men som vanlig dukket det opp flere biler med feil som må rettes opp.

Lønne forteller at lys er den klassiske mangelen, men de vinker også inn biler som de ser er senket, og ser om det er innført i vognkortet. Sotede ruter, dekk og felg på «kule biler» sjekkes også.

– Er folk stort sett klar over at de kjører med tekniske feil og mangler?

– De er veldig klar over det. Det vi ser er en gjentagende feil, er film på siderutene foran. Det er ikke lov. Vi har mørke morgener og kvelder, så den vesle sikten vi har, må vi ha, sier Lønne.

Her ble kontrollen avholdt tirsdag. Foto: Kjell Arne Steinsvik

Her ble kontrollen avholdt tirsdag. Foto: Kjell Arne Steinsvik

En kuriositet er at jungeltelegrafen fort går når kontrollørene tar oppstilling langs veien.

– Jeg har en kollega som får slike varsel på mobilen, og da sier han «nå vet de at vi er her».

– Hva synes dere om slike varslingstjenester?

– De som er ute og kjører, vil jo ikke oppdage det. For jeg håper de ikke er så dumme at de leser meldinger mens de kjører. Det er de som ikke kjører som får melding. Vi tar stort sett det vi trenger å ta. Vi er ikke ute etter å ta folk, vi er her mest for å informere, sier Lønne, som synes det er et givende arbeid.

– Å jobbe med trafikksikkerhet er helt topp.

Og resultatet av tirsdagens kontroll?

Til sammen 21 kontrollerte biler. Der av ble det ilagt fire kjøreforbud og tre dekkgebyr. En manglet vognkort på tilhenger og det ble gitt fem skriftlige mangler. Tre av fire biler med tilhenger hadde montert sikkerhetslenken feil. Tre biler hadde snø på taket, noe som kan føre til at snøen sklir over frontruten eller treffer andre biler.

Mobilt kontor: Her ordnes alle formaliteter på stedet når bilister blir tatt med feil eller mangler. Foto: Kjell Arne Steinsvik

Mobilt kontor: Her ordnes alle formaliteter på stedet når bilister blir tatt med feil eller mangler. Foto: Kjell Arne Steinsvik

Gå til forsiden ->