Bare Åsane er en del av Schibsted. Schibsted er ansvarlig for dine data på denne siden. Les mer.

Slik gikk det da Fløyfjelltunnelen ble fylt med røyk:

Den ene maskinen er i gang med å røyklegge Fløyfjelltunnelen.  Foto: MARTIN HJELLESTAD

Den ene maskinen er i gang med å røyklegge Fløyfjelltunnelen. Foto: MARTIN HJELLESTAD

På tirsdag testet Statens vegvesen og nødetatene ventilasjonssystemet i Fløyfjelltunnelen. For å simulere en brann i tunnelen ble det tatt i bruk to store røykmaskiner som pustet ut teaterøyk for å fylle tunnelen helt til sikten ble ikke-eksisterende.

Hadde det vært en ordentlig brann ville ikke røyken vært hvit og luktet litt søtt, men heller vært grå, tjukk, tett og giftig. Derfor sier brannvernleder i Statens vegvesen, Ove Edgard Amundsen, at det er viktig at ventilasjonssystemet i tunnelene sjekkes regelmessig. Han påpeker at det er opptil enhver å komme seg ut av tunnelen når uhellet først er ute:

– Vi har noe som heter selvbergingsprinsippet, og det gjelder for oss alle. Om du så bor hjemme og det brenner i huset ditt, eller om du sitter i en bil i en tunnel, så har du en forpliktelse å gjøre en handling for å komme deg ut. Du kan ikke forvente at nødetatene skal hjelpe deg ut. Alt det utstyret vi har i tunnelen av både lys, kommunikasjon og branntekniske midler skal hjelpe trafikantene til å komme seg kjapt ut.

Brannvernlederen forklarer at testen er delt opp i tre faser:

– Vi skal simulere en brann, og se at røyken går opp i sjaktventilatoren og opp over Fløyfjellet. Da tester vi først tester vi med viftene på for fullt, og etter det skal vi så teste at røyken forsvinner med redusert viftekapasitet. Til slutt skal vi simulere at ingen av de store viftene fungerer, og at vi da må sende røyken ut tunnelløpene mot Sandviken eller Nygårdstangen, i stedet for opp Fløyfjellet.

Se video:

Beklager, denne videoen finnes ikke lenger.

Gå til forsiden ->