Bare Åsane er en del av Schibsted. Schibsted er ansvarlig for dine data på denne siden. Les mer.

Dette kan forårsake ulykker – Får ikke bukt på det illeluktende problemet

Knut Sylta har i flere år sett fiskeavrenningen lage svineri på vegene.  Foto: Martin Brekke Hjellestad

Knut Sylta har i flere år sett fiskeavrenningen lage svineri på vegene. Foto: Martin Brekke Hjellestad

Natt til tirsdag stanset kontrollørene flere tyngre kjøretøy som ikke hadde kontroll på lasten.

Et illeluktende problem befant seg blant dem.

For to år siden skrev Bygdanytt om problemet som har vokst seg bare større og større for kontrollører rundt om i landet. Der kom det frem at NFL og Sjømatbedriftene har signert en nasjonal bransjestandard for å få bukt med svineriet.

– Det er fremdeles et problem vi opplever titt og ofte, faktisk flere ganger i uken, sier Knut Namtvedt Sylta ved Statens vegvesen til BÅ tirsdag.

I natt hadde et kjøretøy kjørt fra Gulen på veg til Knarvik. Der hadde den fått en liten helning og det begynte å renne fiskeavrenning fra lasten.

– Det var minusgrader, da kan vannet fryse til is. Det handler om trafikksikkerhet.

Fiskesvineriet er altså ikke bare grisete og illeluktende.

Denne "fiskesuppa" er farlig på vegene.  Foto: Arkiv

Denne "fiskesuppa" er farlig på vegene. Foto: Arkiv

Denne «fiskesuppa» kan føre med seg glatte kjørebaner som er spesielt uheldig for motorsyklister. I tillegg fører det til miljøskade fordi det sprer fiskesykdommer.

Nattens fiskesvineri førte derfor til bruksforbud for kjøretøyet. Kjøretøy med avrenning må parkere og kjøle seg ned før de kjører videre.

– Bruksforbudet koster mye penger fordi det går utover lasten.

Og problemet har en enkelt løsning: en opprenningstank.

– De færreste har denne tanken fordi den koster kroner og ører, og fordi tankene må tømmes. Det er et prioriteringsspørsmål, sier Sylta som legger til at næringene må få inn det rette utstyret.

Kontrollørene fant også flere feil og mangler etter stans av 35 tyngre kjøretøy:

- To tekniske mangellapper for luftlekkasje i bremsesystemet.

- Ett bruksforbud for mangelfull sikring av gods.

- Et bruksforbud for ikke å ha trekt ut underkjøringshinder ved kjøring med container. Det betyr også at det var for stort overheng bak.

- Ett bruksforbud for ikke å ha medbrakt løyve. Det ble også sendt en rapport til løyvekontoret om forholdet.

- Én fikk dekkgebyr på 2000 kroner.

- To rapporter til skatteetaten for manglende registrert vektårsavgift for trekking av tilhenger.

- Fire sjåfører fikk totalt tolv advarsler for mindre brudd på kjøre og hviletidsbestemmelsene.

Gå til forsiden ->