Bare Åsane er en del av Schibsted. Schibsted er ansvarlig for dine data på denne siden. Les mer.

I 2022 ble det avdekket feil på 47 623 tyngre kjøretøy

Daglig holdes det kontroller på Nyborg.  Foto: MARTIN HJELLESTAD

Daglig holdes det kontroller på Nyborg. Foto: MARTIN HJELLESTAD

Utekontrollørene i Statens vegvesen har fokus på å luke ut kjøretøy som ikke er i god nok stand og førere som ikke følger regelverket.

Og de blir nok ikke arbeidsledige med det første, skriver vegvesenet i en pressemelding.

I 2022 var 496.000 tunge kjøretøy innom en av Vegvesenets kontrollplasser. 85.000 av dem ble underlagt en nøyere kontroll. Det ble da funnet feil og mangler på over 47.000 kjøretøy.

Det viser tall Statens vegvesen akkurat har offentliggjort.

– At det er feil og mangler på så mange av de som blir plukket ut for kontroll, viser at vi plukker ut de riktige kjøretøyene og førerne. Vi er ikke ute etter å forsinke dem som har alt i orden, men å stoppe dem som ikke følger lover og regler og som kan være til fare for seg selv og andre trafikanter. De aller fleste tungbilene som kjører på norske veger har alt i orden, sier leder for Utekontroll i Statens vegvesen, Kjetil Wigdel.

Omtrent 23.500 av dem som ble kontrollert fikk ikke kjøre videre før de hadde rettet opp feil og mangler.

Over 13.000 av disse hadde overlast eller manglende lastsikring. I fjor ila vegvesenet 3 700 gebyrer for overlast.

I 2022 ble det gitt mer enn 11.000 overtredelsesgebyrer for ulike forhold, og 1.900 førere og transportbedrifter ble anmeldt for et eller flere forhold. Over halvparten av disse kom som følge av grove brudd på kjøre- og hviletidsreglene.

– Ingen vil møte en uopplagt tungtransportsjåfør langs veien, de utgjør en stor fare i trafikken. De som jukser med kjøre- og hviletid får i tillegg et ulovlig konkurransefortrinn sammenlignet med de som følger regelverket. Det er bare de mest alvorlige bruddene på kjøre- og hviletidsreglene som blir anmeldt, sier Wigdel.

Gå til forsiden ->