Bare Åsane er en del av Schibsted. Schibsted er ansvarlig for dine data på denne siden. Les mer.
Reparasjon

– Når kundene kommer til oss, må vi gjøre vårt beste for å prøve å ordne det de er glade i.

Shukri Helshani har drevet Skomakeren i arken i mer enn 17 år. Foto: Kjell Arne Steinsvik

Shukri Helshani har drevet Skomakeren i arken i mer enn 17 år. Foto: Kjell Arne Steinsvik

I mer enn 17 år har Shukri Helshani drevet skomakerforretning i Åsane senter. Butikken i hjørnet av B-bygget er ikke stor, men skomakeren har utnyttet plassen godt.

Veggene er dekt av nøkler av ulike slag og arbeidsbenken er full av verktøy og sko som skal repareres.

– Vi fikser det vi klarer. Vi sier ikke nei om vi klarer det, men store ting er det ikke plass til å ha her.

Helshani er en god, gammel altmuligmann som gjør sitt beste for å hjelpe kundene med små og store problemer.

I tillegg til skomakeriet, har han spesialisert seg på reparasjon og programmering av bilnøkler. Om man kommer med en gammel nøkkel som har sluttet å fungere, kan Helshani gjerne reparere den til en brøkdel av hva en ny vil koste hos et merkeverksted.

Nøkkelservicen er noe han måtte satse på i tillegg til skomakeriet, da markedet for slikt har blitt tynt med årene. I dag er det bare fire skomakere igjen i hele Bergen.

Helshani setter pris på at kundene kommer med sko som kan repareres i stedet for å kastes. Med enkle grep sliper, lapper eller limer han de så skoene holder i mange år til.

– En person som vil fikse et par sko, er gjerne glad i de. Da må vi gjøre en innsats for å få de opp å gå igjen.

Men ikke alt lønner seg – eller er mulig å reparere.

– Det er veldig stor forskjell på sko. Noen kan man nesten ikke ha borti maskinen uten at de går i oppløsning, sier Helshani.

Han forteller at enkelte sko kan se fine ut, men sålene er av en slik kvalitet at de klistrer seg til slipebåndet så det setter seg fast inne i maskina. Da må man bare kjøpe nye sko.

– Dette har produsentene gjort med overlegg, mener skomakeren.

Frank Binner fikk reparert skoen sin hos skomaker Helshani. Foto: Kjell Arne Steinsvik

Frank Binner fikk reparert skoen sin hos skomaker Helshani. Foto: Kjell Arne Steinsvik

Under intervjuet kommer en kunde for å hente en boksesko som hadde gått opp i limingen i hælen. Helshani finner frem skoen, som er ferdig limt og virker så godt som ny.

– Jeg bruker å gå innom her når jeg skal reparere sko. Det er ikke så mange av denne typer butikker igjen. Ellers må man inn til byen, sier Frank Binner, som sparte seg både tid, penger og arbeid på å få skomakeren til å se på saken.

– Jeg kunne kjøpt lynlim og satset på den hadde holdt, men den skulle stått i press og slikt, og hadde sikkert løsnet igjen etter en stund. Nå satser jeg på at dette holder bedre. Det ser veldig bra ut, sier Binner.

Helshani sier det er en sosial jobb, der han hver dag møter mange mennesker som han kan hjelpe.

– Det har blitt min hverdag og livsstil når man jobber så lenge på en plass. De aller fleste som vanker her kjenner meg etter 17 år, men jeg kjenner dessverre ikke alle. Det blir litt for mye for hodet mitt, smiler han.

Mange sko kan få forlenget levetid om skomakeren får se på saken. Men ikke alle sko er av en slik kvalitet at det lønner seg eller er mulig å reparere. Foto: Kjell Arne Steinsvik

Mange sko kan få forlenget levetid om skomakeren får se på saken. Men ikke alle sko er av en slik kvalitet at det lønner seg eller er mulig å reparere. Foto: Kjell Arne Steinsvik