Bare Åsane er en del av Schibsted. Schibsted er ansvarlig for dine data på denne siden. Les mer.

App har så godt som fjernet matsvinnet

Butikkleder Frida Cathrine Aarli og medarbeider Grete Sundstø på Baker Brun i Åsane senter deler ut bakverk gjennom TooGoodToGo før de stenger for kvelden. Foto: Kjell Arne Steinsvik

Butikkleder Frida Cathrine Aarli og medarbeider Grete Sundstø på Baker Brun i Åsane senter deler ut bakverk gjennom TooGoodToGo før de stenger for kvelden. Foto: Kjell Arne Steinsvik

I Åsane er det mange som daglig bruker appen TooGoodToGo til å redde mat og spare miljøet. Det har ført til at lite mat går til spille.

En av de mest populære plassene for å hente overskuddsmat er hos Baker Brun i Åsane senter.

Bakerkjeden, som har 20 lokaliteter i Bergensområdet, var blant de første som tok i bruk TGTG-systemet da det kom til Norge. De har gjort seg opp gode erfaringer med konseptet.

Tidligere endte mat som var til overs på slutten av dagen opp som i overkant eksklusivt grisefôr. På grunn av appen, kommer bakverket nå mennesker til gode i stedet.

– Tidligere hadde vi en kontainer stående, der noen utvalgte grisebønder kunne komme og hente overskuddsmaten vår. Det har vi ikke nå lenger. Nå har vi TooGoodToGo, og prøver så godt vi kan å styre produksjonen i bakeriutsalget inn mot det, sier markedssjef Kari Wulf i Baker Brun.

TooGoodToGo fungerer ved at matbutikker og restauranter legger ut en estimert mengde matvarer de regner med å ha til overs på slutten av dagen. I forkant kan hvem som helst forhåndsbestille en matpose til redusert pris.

I desember i fjor solgte bakerkjeden 5.018 måltider (poser) med overskuddsmat gjennom TGTG-systemet. Totalt for hele året solgte de over 50.000.

Wulf sier at de fremdeles er nøye med å ikke produsere mer mat enn beregnet, selv om den ikke lenger går til spille.

– Vi kan ikke produsere opp for TooGoodToGo. Dette er overskuddsmat som er igjen i bakeriutsalget. Noen ganger er det ikke noe igjen, og andre ganger er det mye igjen. Det kommer an på hvor gode vi har vært på å beregne hvor mye som kommer til å gå den dagen.

Hva og hvor mye som er i posene varierer, men tilbakemeldingene er stort sett positive.

– Det er en forundringspose med overskuddsmat. Noen ganger får man bare et brød og to boller, andre ganger er det mange og spennende varer. Det varierer fra dag til dag, men verdien er uansett høyere enn det man har betalt.

Wulf legger til at de helt sikkert kommer til å fortsette med TooGoodToGo i fremtiden.

– Erfaringene er bare positive. Det er vinn for oss, og vinn for kunden.

Selger Yuki på Circle K er godt fornøyd med ordningen som gjør at de slipper å kaste mat. Foto: Kjell Arne Steinsvik

Selger Yuki på Circle K er godt fornøyd med ordningen som gjør at de slipper å kaste mat. Foto: Kjell Arne Steinsvik

Også på Circle K-stasjonen har de brukt TooGoodToGo i en årrekke. Butikkmedarbeider Yuki sier de daglig leverer ut matvarer som ellers hadde endt opp som svinn.

– I stedet for å kaste mat, kan vi selge det for en billig penge. Det er snakk om tre til fem poser daglig, men vi kan justere det opp til ti poser på dager der mye går ut på dato. Det er mest folk som kommer på kvelden, men vi har også utlevering i 14-15-tiden på hverdager. Da er det ikke like mange som henter, for folk er på jobb og har ikke muligheten til å komme.

Gå til forsiden ->