Bare Åsane er en del av Schibsted. Schibsted er ansvarlig for dine data på denne siden. Les mer.

– Et kraftigere verktøy enn vi har vært vant til

Rektor Line Skage på Tertnes vgs har fått et nytt verktøy/problem å ta stilling til. Kunstig intelligens kan gjøre unna skolearbeid i en fei. Foto: Kjell Arne Steinsvik

Rektor Line Skage på Tertnes vgs har fått et nytt verktøy/problem å ta stilling til. Kunstig intelligens kan gjøre unna skolearbeid i en fei. Foto: Kjell Arne Steinsvik

Rektorene fra flere videregående skoler etterlyser nå en drøfting av teamaet kustig intelligens sammen med Vestland fylkeskommune, så alle skolene håndterer det likt.

– Det er ikke opp til hver enkelt skole å avgjøre hva som skal stenges ute. Skal nettet stenges for et verktøy, må det styres sentralt av IT-avdelingen, sier rektor Line Skage på Tertnes videregående skole.

Les også: Chatrobot skaper nye problemstillinger for skolene

På skolen har den nye teknologien vært diskutert internt, og noen lærere har så smått prøvd å ta den i bruk sammen med elevene som en del av undervisningen.

– Det kan ha en nytteverdi i opplæringen, men i vurderingssituasjonene må vi være obs på det. Der må vi kanskje gjøre om på oppgavene og legge mer vekt på prosessen enn det ferdige produktet i opplæringen.

Det må også diskuteres om kunstig intelligens kan regnes som et hjelpemiddel når oppgavene tillater bruk av hjelpemidler.

Som oftest får elevene bruke en begrenset nettilgang ved eksamener og større vurderingssituasjoner. I to fag var det innført helt åpent nett, men der har Utdanningsdirektoratet nå strammet inn igjen tilgangen etter at ChatGPT kom på banen.

– Dette er et verktøy til, men kanskje litt kraftigere enn vi har vært vant til, sier Skage.

– Det vi trenger hjelp til fra sentralt hold, fra Vestland fylke og kunnskapsdepartementet og utdanningsdirektoratet, er regelverket om hvor det kan brukes.

Rektoren legger til at kunstig intelligens-roboter uansett er noe elevene vil ha tilgang til både hjemme og i skolehverdagen.

– Dette er kommet for å bli, så det må vi bare forholde oss til. Vi må bare lære elevene å bruke det på rett måte, så kan det være et godt verktøy. Noe detektivarbeid tror jeg ikke vi skal drive med, for det kappløpet vinner vi ikke.

Gå til forsiden ->