Bare Åsane er en del av Schibsted. Schibsted er ansvarlig for dine data på denne siden. Les mer.
Vågsbotn-Klauvaneset

Fotgjengerfelt-aksjonen skapte trafikkaos: – Kampviljen er stor

– Kampviljen er stor, sier aksjoinst Roy Hegglund til Bare Åsane fra fotgjengerfeltet på Hylkje.  Foto: Anne-Lise Nordpoll

– Kampviljen er stor, sier aksjoinst Roy Hegglund til Bare Åsane fra fotgjengerfeltet på Hylkje. Foto: Anne-Lise Nordpoll

Mellom klokken 15 og 16 onsdag ettermiddag aksjonerte rundt 30 personer på Hylkje, noe som skapte store trafikale utfordringer på en allerede svært trafikkert vei.

Trafikkoperatør Marianne Hove i Statens vegvesen sier til Bare Åsane at bilistene må vise ekstra mye tålmodighet denne ettermiddagen.

Til BÅ sin utsendte på Hylke forteller aksjonist Roy Hegglund at målet ikke er å ramme bilistene, men sette lys på saken.

– Det er slutt på tålmodigheten vår nå. Nok er nok. Nå er det alvor, sier Hegglund og tilføyer.

– Det må bevilges penger slik at Nordhordlandtunnelen kan bygges.

– Hvor lenge kan dere holde på å aksjonere?

– Kampviljen er stor og vi kan holde på lenge, responderer han.

Avslutningsvis forteller han at de aller fleste bilistene støtter aksjonen ved å tute med hornene.

Men.

– Noen reagerer også negativt. Sånn er det bare.

Aksjonistene trykker på knappen for så å gå frem og tilbake i fotgjengerfeltet. Statens vegvesen har justert tiden på reguleringen, men det skaper fremdeles trafikale utfordringer.  Foto: Anne-Lise Nordpoll

Aksjonistene trykker på knappen for så å gå frem og tilbake i fotgjengerfeltet. Statens vegvesen har justert tiden på reguleringen, men det skaper fremdeles trafikale utfordringer. Foto: Anne-Lise Nordpoll

Hegglund opplyser at 15 personer har mistet livet på strekningen siden 1994.  Foto: Anne-Lise Nordpoll

Hegglund opplyser at 15 personer har mistet livet på strekningen siden 1994. Foto: Anne-Lise Nordpoll

Vestland Ap vil bygge vei til Nordhordland først

Lange køer på E39 gjennom nordre del av Åsane, er et vanlig syn. Foto: Erlend Nordland Kristiansen

Lange køer på E39 gjennom nordre del av Åsane, er et vanlig syn. Foto: Erlend Nordland Kristiansen

I et vedtak sier fylkeslaget til Arbeiderpartiet at første byggetrinn på Ringvei Øst må veien fra Vågsbotn til Klauvaneset.

Vestland Ap krever at Statens Vegvesen prioriterer slik at dette veistykket kan bli planlagt og bygget ut raskest mulig.

Videre heter det at veien må realiseres i første periode av den gjeldende Nasjonal Transportplan, og at byggingen av Ringvei Øst må ta hensyn til jordvern.

Samtidig slår fylkespartiet fast at fergefri E39 med bro over Bjørnafjorden eller en indre trase, er et mål.

"E39 skal ha ei sørleg kryssing ved Langenuen. Arbeidet med utgreiing av indre trase skal starte straks, samtidig som en sikrer fremdrift i arbeidet med reguleringsplanen for bru over Bjørnafjorden.

Endelig vedtak for valg av trasé vert teke når sammenliknbare kunnskapsgrunnlag for begge alternativer føreligg" står det i vedtaket, som ble gjort på årsmøtet tidligere denne måneden.

Askeland reagerer: – Tunnelen tåler ikke mer utsetting

Fylkesordfører i Vestland, Jon Askeland (SP), reagerer kraftig på at tunnelen mellom Vågsbotn og Klauvaneset blir utsatt.

Fylkesordfører i Vestland, Jon Askeland (SP), reagerer kraftig på at tunnelen mellom Vågsbotn og Klauvaneset blir utsatt.

Fylkesordfører Jon Askeland (Sp) reagerer kraftig på vedtaket Statens vegvesen kom med i går.

– All planlegging har siktet seg inn på byggestart i 2026, og dette har vært signalet fra Statens vegvesen også nylig. Denne tunnelen tåler ikke mer utsetting, sier Askeland til Strilen.

Han maner derfor, ifølge Strilen, til kamp, for å få snudd vedtaket, om at arbeidet med den nye tunnelen mellom Vågsbotn og Klauvaneset tidligst kan starte i 2028.

Vil utsette bygging av tunnel i Åsane nord

E39 frå Vågsbotn til Klauvaneset er ikke bygd for den trafikken strekket har i dag. Foto: Erlend Kristiansen/arkiv

E39 frå Vågsbotn til Klauvaneset er ikke bygd for den trafikken strekket har i dag. Foto: Erlend Kristiansen/arkiv

Ny tunnel mellom Vågsbotn og Klauvaneset er satt opp som en av 13 prioriterte nasjonale veistrekninger. Men nå melder Statens vegvesen at de tidligst kan begynne på den i 2028. Det melder BT.

Veistrekket er en del av ringvei øst, og kom med i NTP i 2021 etter lange protestaksjoner for å få den med. Men nå blir det altså ikke byggestart i 2026 eller 2027 slik Vegvesenet tidligere har lovet.

«For ringvei øst har en for Vågsbotn-Klauvaneset og Arna-Vågsbotn en kommunedelplan til godkjenning i Bergen kommune, og byggestart i perioden 2028–2033 vil være mulig», skriver Vegvesenet i sin plan, ifølge BT.